Regeringen har efter et langvarigt forhandlingsforløb med Enhedslisten indgået aftale med Venstre og Det konservative Folkeparti om finansloven for 2014. I forhandlingerne med Enhedslisten var der lagt vægt på velfærdsforbedringer især for de ældre, mens det endelige forlig også fokuserer på forbedringer af virksomhedernes vilkår.
SVU forringes alligevel
I aftaleforløbet med Enhedslisten var der lagt op til, at de besparelser på 120 mio. kr. om året på Statens Uddannelsesstøtte (SVU), som var en del af det oprindelige forslag til finanslov fra august 2013 ville blive fjernet. Det er nu ikke tilfældet.
FTF vurdering
Det er virkelig ærgerligt, at man nu forringer muligheden for efteruddannelse for lærere, pædagoger og sygeplejersker, når man forringer muligheden for SVU. Det vil ikke mindst svække kvalitetsudviklingen i den offentlige sektor, når medarbejderne fremover ikke får mulighed for den nødvendige faglige opdatering og efteruddannelse.
Aftale med fire temaer
Med finanslovsaftalen afsættes 3,2 mia. kr. i 2014 og i alt 9,3 mia. kr. over perioden 2014-2017 til initiativer indenfor 4 temaer:
1. Fremrykning af Vækstplan DK
2. Ny velfærd – herunder 1 mia. kr. ekstra til ældreområdet
3. Indsats mod social dumping og beskæftigelsesfradrag.
4. Grøn omstilling, miljø og infrastruktur
Fremrykning af vækstplan DK
Regeringen indgik i foråret 2013 en aftale med den borgerlige opposition om en Vækstplan DK. Heri var der en række afgiftslettelser for 760 mio. kr. for erhvervslivet der nu med aftalen om finansloven for 2014 rykkes frem.
FTF vurdering
Ideen bag skatte- og afgiftslettelser for erhvervslivet er at det skal skabe mere vækst og beskæftigelse. Det er der også behov for i en situation hvor krisen har svært ved at slippe sit tag i dansk økonomi og hvor udsigterne til vækst gang på gang må udskydes. Problemet er bare, at det ikke er skatte- og afgiftslettelser til erhvervslivet der er bedst til at fremme væksten, men derimod vil effekterne være større ved at fremrykke offentlige investeringer og stoppe besparelserne på de offentlige budgetter.
Ny velfærd – herunder 1 mia. kr. til ældreområdet
Finanslovsaftalen afsætter 5 mia. kr. til velfærd i årene 2014 til 2017, herunder et løft af ældreområdet på 1 mia. kr. årligt. Derudover opprioriteres indsatserne på psykiatriområdet, kræftområdet. Socialt udsatte børn og unde samt indsatsen for unge hjemløse mv.
FTF vurdering
Spørgsmålet om flere ressourcer til ældreområdet var tilsyneladende det springende punkt i forhandlingerne med Enhedslisten, hvor Enhedslisten ønskede et retskrav om bad til de ældre bundet sammen med den øgede bevilling. Nu er pengene bevilliget med aftalen med Venstre og Konservative uden retskrav og det skal derfor blive interessant at følge om det faktisk giver øget velfærd på ældreområdet. Det indgår da også i aftalen, at kommunerne skal dokumentere at midlerne anvendes til formålet og der skal efter to år gøres status på anvendelsen. Sporene skræmte tilsyneladende Enhedslisten i den sammenhæng i forhold til aftalen om finanslov 2012, hvor der blev afsat 500 mio. kr. til bedre normeringer i dagsinstitutioner, men hvor det efterfølgende kunne være overordentligt svært at se resultatet, jf. BUPL’s undersøgelse af effekten af aftalen.
Beskæftigelse
Beskæftigelsesfradraget hæves over perioden 2014 til 2017 fra 7,65 pct. i 2014 til 8,75 pct. i 2017. samtidig stiger grænsen for det maksimale fradrag fra kr. 25.000 til 28.600 i 2018.
Enlige forsørgere fik med skattereformen fra 2012 et særligt beskæftigelsesfradrag. Dette fremrykkes så det får fuld virkning fra 2014, således at det ekstra fradrag for enlige forsørgere udgør kr. 17.700 i 2014.
For kontanthjælpsmodtagere, der kommer i delvis beskæftigelse, lempes modregningsreglerne i kontanthjælpen spåledes at fradraget for modregning hæves fra kr. 15 pr, time til kr. 25 pr. time.
Regeringen og forligspartierne er derudover enige om at fastholde 2013-niveauet for jobrotation, således at den samlede bevilling til jobrotation i 2014 udgør 1,2 mia. kr.
Indsatsen mod social dumping fortsættes og der afsættes kr. 74 mio. årligt i 2014 til 2017.
FTF vurdering
FTF ser positivt på at der lettes på beskatningen af arbejdsindkomst med forhøjet beskæftigelsesfradrag. Imidlertid er spørgsmålet om det er beskatningen der afholder nogle fra at komme i beskæftigelse eller det er det forhold at der ikke er gang i en jobskabende vækst, således at effekten kunne have været større ved at fokusere mere på målrettes at skabe vækst, herunder forhindre at det offentlige igen underforbruger i forhold til de vedtagne budgetter, hvilket de seneste tre år har betydet reduktion af beskæftigelsen i den offentlige sektor med 25.000 personer ifølge FTF-beregninger.
Samtidig er FTF dog meget positive overfor, at det tilbud regeringen havde givet Enhedslisten om at fastholde jobrotationen på niveauet fra 2013 også indgår i aftalen for 2014.
Det forhøjede fradrag på fagforeningskontingenter, som regeringen ellers lagde op til at hæve sammen med Enhedslisten, er ikke en del af aftalen med V og K.
FTF havde gerne set at indsatsen mod social dumpning var blevet styrket væsentligt og ikke kun fastholdt og at den forhøjelse af grænsen for fradrag for fagforeningskontingent, som det så ud til at kunne have indgået i en aftale med Enhedslisten, nu ikke bliver til noget. Det ville have styrket organiserede ansatte og dermed være med til at fastholde og konsolidere den danske model på arbejdsmarkedet.
Grøn omstilling, miljø og infrastruktur
Under denne overskrift afsættes 300 mio. kr. i 2014 til bedre miljø og styrket grøn omstilling. Desuden oprettes Den danske Naturfond der skal øge fokus på en mangfoldig natur og rene vandmiljø blandt andet. Desuden afsættes konkret penge til anlæg af letbane i Odense.
FTF vurdering
FTF er positiv overfor at der afsættes midler til grønomstilling og bedre miljø.