Jytte Jensen fik så god hjælp fra sin a-kasse – FOA A-kasse, at hun her midt i december begyndte i et nyt job som social- og sundhedshjælper. Det skete efter en periode med ledighed, hvor hun skrev den ene forgæves ansøgning efter den anden.

Gennem det såkaldte a-kasseforsøg fik hun hjælp til bl.a. at skrive ansøgninger – og så begyndte der at ske noget.

Jeg er lige begyndt på nyt arbejde! Så kurset i at skrive en bedre ansøgning har virket. Faktisk har jeg oveni fået et andet jobtilbud, efter at jeg fik det her. Så der måtte jeg pænt og høfligt sige nej tak

Jytte Jensen

A-kasseforsøget giver ni udvalgte a-kasser eneansvar for at få ledige i job i de første måneder af ledighedsperioden i en forsøgsperiode på tre år. Dermed får den ledige en indsats tættere på sit fag og skal kun til samtaler i deres a-kasse og ikke også i jobcenteret.

Forsøget, der begyndte i januar i år, har været nødt til at holde en lang pause pga. coronakrisen. Men nu er det igen i fuld gang – så godt det lader sig gøre med diverse coronarestriktioner.

Flere jobtilbud efter kursus

”Jeg er lige begyndt på nyt arbejde! Så kurset i at skrive en bedre ansøgning har virket. Faktisk har jeg oveni fået et andet jobtilbud, efter at jeg fik det her. Så der måtte jeg pænt og høfligt sige nej tak,” fortæller Jytte Jensen.

”Og jeg har endda flere ansøgninger ude, som jeg sendte, inden jeg fik det her. Der må vi se, hvad der sker.”

På grund af coronakrisen, startede forløbet for Jytte sidst i oktober hjemme fra stuen. Sammen med næsten 200 andre medlemmer af FOAs a-kasse deltog hun i et webinar om, hvordan man skriver en god ansøgning.

Lærte jobsøgning på webinar

”Jeg fik lært en anden indgang til det at skrive en ansøgning – én hvor jeg tog mere udgangspunkt i mig selv, og hvad jeg kan og vil. Og jeg skal da lige love for, at det har givet pote! For jeg synes ellers, at det har været lidt drøjt at søge”, fortæller Jytte Jensen.

A-kasseforsøgets kerne er, at a-kassen holder de samtaler, jobcentret ellers skulle have holdt med de ledige.

Ud over de lovpligtige samtaler tilbyder FOAs A-kasse også lige så mange ekstra samtaler, som et medlem har brug for. Det drejer sig om såkaldte fokussamtaler, hvor det er medlemmet, der selv bestemmer, hvad samtalen skal handle om. Det kan fx være hjælp med en jobansøgning, vejledning om uddannelse eller den helt store snak om mulighederne for et brancheskift.

A-kassen gav den tid, der skulle til

Jytte har været glad for at kommunikere med -kassen frem for jobcenteret.

”Jeg har været sygemeldt op til, at jeg meldte mig ledig og jeg følte, at jobcenteret jagtede mig. Hver gang jeg var på vej op, synes jeg, at jeg røg ned igen. A-kassen hjalp mig med at tage den tid, der skulle til, for at jeg kunne blive klar til at begynde for alvor igen,” siger Jytte Jensen.

Forsøg gøres måske permanent

Hvis A-kasseforsøget bliver en succes, vil politikerne overveje, om forsøget skal gøres permanent, så ledige i de første tre måneder kun skal til samtale i deres a-kasse.

Står det til FOA, burde det gælde i de første seks måneder. A-kassernes tilknytning til fagforeningerne betyder, at de – bedre end jobcentrene – kan hjælpe deres medlemmer i arbejde hos de arbejdsgivere, som fagforeningerne har overenskomst med, mener FOA.

Jytte Jensen er et alias; af private årsager ønsker Jytte ikke sit navn offentliggjort.