EU Kommissionen skal have ros for at sætte særligt fokus på vigtigheden af høj kvalitet i førskole og grundskoleområde. Det er helt centralt for børn og unges læring og kompetencer og dermed for deres fundament for at indgå i samfundet og senere på arbejdsmarkedet. 
Meddelelsen indeholder et stort antal indsatsområder og rejser derfor spørgsmålet om, hvilke af de nævnte indsatser, der giver særlig værdi at samarbejde om på et EU niveau. Som meddelelsen selv understreger er mangfoldig et afgørende kendetegn for skolesystemerne i medlemsstaterne, og der findes derfor ikke universalløsninger. ”One size fits all” løsninger skal ikke være et mål. 
Det værdifulde ligger i det gensidige inspiration og udveksling af erfaringer. Det kunne være et styrket samarbejde om, hvordan det sikres at alle unge opnår de ønskede nøglekompetencer, eller hvordan nye teknologier kan spille en stærkere rolle i undervisningen. Et spændende område i samarbejdet kunne også være, hvordan dannelsesdimensionen kan fremmes – et område der ikke fremgår tydeligt i Kommissionens meddelelse. 
FTF er helt enig i vigtigheden af, at betone at lærerne har en grunduddannelse af høj kvalitet, samt mulighed for løbende faglig udvikling og samarbejde for at kunne levere undervisning af høj kvalitet.
FTF er betænkelig ved meddelelsen afsluttende overvejelser om ”en fælles forpligtelse”. Her nævnes det europæiske semester som en ”velafprøvet drivkraft for reformer” (side 12). Det må forstås sådan, at semesterprocessen fremover efter Kommissionens opfattelse skal være et væsentligt fællesskabsinstrument til at fremme bestemte reformer indenfor førskole- og grunduddannelse. FTF kan ikke støtte en sådan udvikling, og opfordre til at der i det danske høringssvar tages forbehold for en sådan udvikling.