FTF har modtaget udkast til lovforslag i høring vedr. tidspunkt for dagpengesatsskift og ph.d.- studerendes ret til dagpenge. 
FTF kan tilslutte sig, at satsskifte for unge, der fylder 25 uge – jf. ungereglerne – sker fra den 1. i den måned, der følger efter den måned, hvor forhold kan betinge et satsskifte. Det er vigtigt at fjerne hindringer for, at månedssystemet kan understøtte øget digitalisering. 
FTF kan derimod ikke tilslutte sig, at der laves en særregel, der fratager ph.d.-studerende dagpengeretten, hvis de ikke har færdiggjort deres afhandling, og hvis ansættelsen ved universitet er ophørt. 
FTF foreslår i stedet, at Beskæftigelsesministeren beder Uddannelses- og forskningsministeren om at lægge en plan for, hvordan ph.d.-studerende kan færdiggøre deres studium til tiden, så behovet for færdiggøre afhandlingen med dagpenge som forsørgelse reduceres. 
Ph.d.-studerende, der efter den treårige ansættelse ikke har færdiggjort sin ph.d., er omfattet af lov om arbejdsløshedsforsikring § 62a og b. Heraf fremgår, at hvis den ledige er fyldt 25 år, kan man få udbetalt dagpenge under deltagelse i uddannelse på betingelse af,
1) at medlemmet umiddelbart før ledigheden har deltaget i uddannelsen i mindst 2 år, samtidig med at medlemmet har været i beskæftigelse,
2) at undervisningen foregår efter kl. 16 eller på lørdage og søn- og helligdage, og
3) at medlemmet ikke er selvforskyldt ledig, jf. §§ 63 og 63 a.
Dagpenge kan i resten af studietiden udbetales for en periode på sammenlagt 444 timer for et fuldtidsforsikret medlem og 360 timer for et deltidsforsikret medlem. 
Disse regler betyder, at det er muligt at følge fx master-, diplom- og akademiuddannelser i voksen- og efteruddannelsessystemet med dagpenge, fordi uddannelserne ikke er SU-berettigende og forudsætter mindst 2-3 års erhvervserfaring. Det gælder også meritlærer- og meritpædagoguddannelser. 
Lovforslagets argument for at ophæve denne ret for ph.d.-studerende er, at antallet har nået et omfang ”som ikke er foreneligt med lovgivningen… det har aldrig været meningen med dagpengesystemet, at dette skal virke som uddannelsesstøtte- eller forskerstøtteordning”. Regeringen foreslår derfor, at loven ikke finder anvendelse på ph.d.-uddannelser på trods af, at dagpengeretten er knyttet til de samme betingelser som dagpengeretten til master- diplom- og akademistuderende. 
FTF finder ikke, at Regeringen har seriøse argumenter for at fratage ph.d.-studerende dagpengeret i henhold til § 62 a og b. Til gengæld estimerer Regeringen uden nærmere begrundelse, at der kan opnås en besparelse på 21,5 mio. i 2017 og 41,7 mio. kr. i hvert af årene 2018, 2019 og 2020. 
FTF ønsker endeligt at gøre opmærksom på, at dagpengekommissionen ikke pegede på, at der var et problem med ph.d.-studerendes dagpengeret i tilfælde af manglende færdiggørelse af studiet. Det indgik heller ikke i dagpengeaftalen i oktober 2016 og december 2016. 
Efter dagpengereformen bør der være ro om dagpengesystemet og FTF foreslår derfor, at lovforslagets § 1 pkt. 3 udgår af lovforslaget, og at beskæftigelsesministeren beder Uddannelses- og forskningsministeren om at lægge en plan for hvordan ph.d.-studerende kan færdiggøre deres studium på 3 år.