FTF har følgende forslag til ændring af de bekendtgørelser, som har været sendt i høring:

Faglig supplering for ansøgere til kandidatuddannelser

Bestemmelserne om faglig supplering findes i uddannelsesbekendtgørelsen for bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteterne, § 11 og § 12. 

FTF ønsker, at de nye regler om faglig supplering som betingelse for optagelse på nogle kandidatuddannelser følges op med statistik, som viser, hvor mange professionsbachelorer, der ansøger om optagelse på en kandidatuddannelse, hvorvidt de optages på den ønskede kandidatuddannelse med krav om faglig supplering eller uden krav om faglig supplering samt omfanget og prisen på den faglige supplering, som kræves. 

Bestemmelsen om etablering af statistik bør skrives direkte ind i bekendtgørelsen. 

Studieaktivitetskrav

Bestemmelsen om studieaktivitetskrav er indarbejdet i § 9 i bekendtgørelse om prøver i erhvervsrettede videregående uddannelser, § 20 i eksamensbekendtgørelsen for universiteterne, § 9a i bekendtgørelsen om eksamen og censur ved de videregående kunstneriske uddannelser, § 17 i uddannelsesbekendtgørelsen for Den Danske Scenekunstskole, § 17 i uddannelsesbekendtgørelsen for musikkonservatorierne og Operaakademiet samt § 41a i bekendtgørelsen om eksamens- og prøveafholdelse ved de maritime uddannelser.

 FTF foreslår, at der foretages en systematisk overvågning af institutionernes brug af studieaktivitetskrav, herunder konsekvenserne i form af frafald eller udskrivning af uddannelserne.  

Løbende bedømmelser

Bestemmelserne om løbende bedømmelser er indarbejdet i § 35, stk. 2, i bekendtgørelsen om prøver i erhvervsrettede videregående uddannelser, § 3, stk. 3 i eksamensbekendtgørelsen for universiteterne, § 10, stk. 5, i bekendtgørelsen om eksamen og censur ved de videregående kunstneriske uddannelser. 

FTF foreslår, at de løbende bedømmelser, som kan indgå i bedømmelser ved prøver, beskrives omhyggeligt i de studieordninger, hvor det er relevant, sådan at det fremstår tydeligt for den studerende, 

  • hvilke delelementer i undervisningen der vil kunne blive bedømt, 
  • hvad der lægges vægt på i bedømmelsen og 
  • hvordan denne bedømmelse indgår i den samlede endelige bedømmelse ved prøve i faget.

Disse krav bør fremgå tydeligt af bekendtgørelsen.