Vedr. § 36
Bestemmelserne vedr. en intensiveret indsats for dagpengemodtagere sidst i dagpengeperioden fremgår af § 36. Af stk. 2 følger det, at jobcenteret, som led i den intensiverede indsats, kan tilbyde personen en personlig jobformidler, som hjælper personen i alle led af jobsøgningen. LO og FTF foreslår, at stk. 2 udvides, således at jobcentret skal begrunde, hvorfor det evt. ikke tilbyder en personlig jobformidler. Vi foreslår derfor, at det tilføjes, at ”Såfremt Jobcentret ikke tilbyder en personlig jobformidler, skal det begrundes skriftligt i medlemmets sag og meddeles personen skriftligt”.
Vedr. § 60
Det fremgår af § 60, stk. 2, at deltagelse i virksomhedspraktik, herunder nytteindsats, skal ligge inden for virksomhedens normale arbejdstid og må ikke have et omfang, der overstiger normal fuld arbejdstid pr. uge.
Nytteindsats er dog rettet mod en gruppe af arbejdsløse, der forventes at kunne forsørge sig selv. Jobcentrene skal derfor være meget opmærksomme på, at nytteindsatsen tilrettelægges således, så de arbejdsløse bevarer fokus på at komme i job eller uddannelse.
Der skal være tid til at være aktivt job- eller uddannelsessøgende ved siden af deltagelsen i nytteindsats. LO og FTF ønsker dette præciseret i bekendtgørelsen.
Vedr. § 63, §§ 81 – 83
Paragrafferne 63, 81, 82 og 83 omhandler involveringen af medarbejderne i forbindelse med tilbud om virksomhedspraktik og løntilskud på en offentlig eller en privat virksomhed. Som reglerne er i dag er det – bortset fra i relation til nytteindsats – tilstrækkeligt, at en medarbejderrepræsentant inddrages og skriver under på enighed om oprettelse af det virksomhedsrettede tilbud.
FTF og LO ønsker det præciseret, at på de arbejdspladser, hvor der er valgt en tillidsrepræsentant, er det tillidsrepræsentanten, som skal inddrages og underskrive ansøgningen/blanketten. Og ikke en mere eller mindre tilfældig medarbejderrepræsentant.
Vedr. § 72
LO og FTF har i vores høringssvar til udkast til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats påpeget det problematiske i, at der med de nye bestemmelser skal en afkobling af ansættelse i offentlige løntilskudsjob i forhold til overenskomsterne på området.
Med udgangspunkt i, at afkoblingen ikke har betydning for den hidtidige praksis, hvorefter de i stk. 3 nævnte tillæg beregnes på grundlag af den overenskomstmæssige timeløn, finder vi at der er behov for en præcisering af bestemmelsen i § 73, stk. 3 således, at der efter litra 3) indføjes: ”De i stk. 3 nævnte tillæg beregnes på grundlag af den overenskomstmæssige timeløn”.
Vedr. § 117
Kapitel 16 indeholder bestemmelser vedr. jobrotation, og i § 117 stk. 1 nævnes det, at rotationsydelsen er et tilskud til arbejdsgiverens samlede udgifter i forbindelse med rotationen, herunder tilskud til lønnen til både den ansatte og til vikaren.
FTF og LO finder dog, at lønnen til den ansatte er helt uafhængig af rotationen, idet den skal udbetales under alle omstændigheder. Der er derfor ikke behov for at inddrage den ansattes løn i en formålsforklaring på rotationsydelsen. FTF og LO foreslår derfor, at § 117 stk. 1 sidste sætning ændres til ”Jobrotationsydelsen er et tilskud til arbejdsgiverens ekstra udgifter ved jobrotationsprojektet.”
Af § 117 stk. 3 fremgår det, at ved uddannelse efter stk. 1 forstås efteruddannelse, som den beskæftigede midlertidigt deltager i efter aftale med arbejdsgiveren. LO og FTF forstår ikke begrænsningen til alene efteruddannelse, hvorfor det foreslås, at ”efteruddannelse” erstattes med ”grund-, efter-, og videreuddannelse for voksne”.
LO og FTF finder endvidere, at størrelsen af jobrotationsydelsen bør anføres i § 117, jf. den nuværende bekendtgørelse.
Vedr. § 119
§119 indeholder bestemmelser om ansættelse af vikar for den beskæftigede i forbindelse med jobrotation. I LO og FTF har vi dog flere gange har oplevet, at medlemmer, der ansættes som vikar i en jobrotationsordning, på tidspunktet for indgåelse af ansættelsesaftalen, ikke er orienteret om, at der er tale om en vikaransættelse i en jobrotationsordning. Medlemmet tror derfor, at der er tale om en ordinær ansættelse, hvor timerne tæller til beskæftigelseskravet.
Dette er naturligvis en uacceptabel situation, hvorfor FTF og LO foreslår, at bestemmelsen suppleredes med et stk. 2: ”Når et ansættelsesforhold, som vikar i en jobrotationsordning, indgås, oprettes der en ansættelseskontrakt, hvori løn- og arbejdsvilkår, samt periode med tilskud til arbejdsgiveren anføres”.