Vedr. § 2
Det fremgår af § 2 stk. 5, at det er tidspunktet for kommunens bevilling og ikke uddannelsesforløbets starttidspunkt ”der er afgørende for” om kommunerne kan anvende midlerne fra puljen. Vi finder, at sætningen ”der er afgørende for” bør skærpes til: ”der bestemmer”, om kommunerne kan anvende midlerne.
Vedr. § 3 – 5 om fordeling af puljemidlerne
Af § 3 fremgår det, at STAR fordeler puljen i form af tilsagn til de enkelte kommuner ved årets start ud fra kommunernes andel af berørte ledige.
Af § 4 fremgår det, at STAR kan foretage en genudmelding af ikke-brugte midler til den enkelte kommune på baggrund af kommunernes regnskaber, som jf. § 5 skal leveres til STAR 1. april det efterfølgende år.
Af § 5 fremgår, at alle 98 kommuner skal foretage en fuldstændig og løbende bogføring i kommunernes regnskab af samtlige indtægter og udgifter i forbindelse med puljen, og at hver kommune skal indsende et revisorpåtegnet regnskab, som skal følge retningslinjer, der fremgår af bekendtgørelse om administration af tilskud fra puljer, til STAR.
LO og FTF anser det for uhensigtsmæssigt og bureaukratisk, at puljen skal administreres som enkeltstående regnskaber i 98 kommuner. Det er heller ikke hensigtsmæssigt, at ubrugte midler i den enkelte kommune først kan genanvendes efter, at STAR har godkendt regnskabet efter afleveringsfristen 1. april det efterfølgende år. Det må forventes, at STAR først kan nå at godkende regnskaberne i 2. kvartal det efterfølgende år, og at anvendelsen af ubrugte midler i realiteten tidligst kan genanvendes i det 3. kvartal i det efterfølgende år.
FTF og LO foreslår i stedet for, at administrationen forenkles i både kommunerne og i STAR ved, at STAR forvalter den regionale uddannelsespulje via de tre regionale arbejdsmarkedskontorer. 
Kommunerne bevilger kurserne med trækningsret fra puljen op til et givet niveau, der fastsættes ud fra objektive kriterier (berørte ledige) for hver kommune. For at sikre en ubureaukratisk procedure skal kommunerne ikke søge om midler fra puljen, men gives en automatisk trækningsret. Ved slutningen af sidste kvartal i kalenderåret foreslås det, at puljeforbruget gøres op og ikke-anvendte midler i forhold til de enkelte kommunernes trækningsret kan anvendes efter ”først til mølle”-princippet af kommuner, der har et udækket behov.