FTF har modtaget udkast til revideret bekendtgørelse om certificering af uddannelseselementer i offentlig ledelse på diplomniveau og etablering af certificeringsråd (certificeringsbekendtgørelsen) i høring og har følgende bemærkninger:
Det kan være relevant at tilbagevise ansøgninger til det faglige udvalg, hvis der er fejl i vurderingsgrundlaget, sådan som § 16, stk. 2 nr. 4 foreslår. Man skal dog være opmærksom på mulige vanskeligheder ved at sondre mellem fejl i vurderingsgrundlaget (§ 16, stk. 2 nr.4) og afvisning af ansøgninger der er utilstrækkeligt belyst (§ 16, stk. 2 nr.5).
I forhold til tilføjelsen af 4 nye valgmoduler har FTF ikke bemærkninger til tilføjelsen som sådan. Men i beskrivelsen af beskrivelserne af de enkelte modulers formål, mål for læringsudbytte samt indhold:

  • Det indgår i flere sammenhænge i målbeskrivelserne, at de studerende træner konkrete handlekompetencer. Det kan diskuteres, om træning er det rette ord at anvende her, og i hvert fald er det nødvendigt at gøre sig overvejelser over forholdet mellem teori og træning, hvis valgmodulerne skal holde niveau.
  • Det indgår i flere sammenhænge i beskrivelsen af mål for læringsudbyttet, at den studerende skal have viden om forskellige teorier, metoder og erfaringer. Det foreslås, at erfaringer erstattes med viden om praksis, jf. beskrivelse af de videregående grader under videreuddannelsessystemet for voksne.
  • I beskrivelsen af valgmodulet inklusionsledelse er der lagt megen vægt på omkostningseffektivitet og logistik i forbindelse med inklusion, mens det pædagogiske og sociale udbytte af inklusionen ikke er tillagt særlig opmærksomhed. FTF opfordrer til, at formålsbeskrivelsen revideres med henblik på en mere balanceret vægtning af inklusionens pædagogiske, sociale og økonomiske formål og konsekvenser.

FTF vil samtidig gerne opfordre til, at psykisk arbejdsmiljø fremadrettet integreres i formålsbeskrivelser på mange af de moduler, der indgår i lederuddannelser på diplomniveau. Ledelse har betydning for det psykiske arbejdsmiljø, både når det er godt og dårligt, herunder fænomener som motivation, oplevelse af mening i arbejdet, udbrændthed og langvarigt sygefravær.
Ved at integrere faget psykisk arbejdsmiljø som en del af diplomuddannelsen i ledelse/den offentlige lederuddannelse vil man dels opnår fokus på området og dels udvikling af ledelsesmæssige kompetencer, så den enkelte leder kan have fokus på sit eget arbejdsmiljø og samtidig motivere lederen til at samarbejde med medarbejdere om det psykiske arbejdsmiljø.
Gennem uddannelse kan lederen få værktøjer som kan ruste til arbejdet med det psykiske arbejdsmiljø, herunder fx arbejdets planlægning, konflikthåndtering og de sociale dynamikker på arbejdspladsen.