Med udspillet ønsker regeringen en stærkere indsats for at forebygge fysisk og psykisk nedslidning og fastholde folk på arbejdsmarkedet. Forebyggelsesfonden, som vi har kendt den med de fire hovedformål, vil ikke eksistere fremadrettet. Regeringen vil i stedet øremærke ca. 1 mia. kr. ud af de ca. 1,4 mia. kr., der er tilbage i Forebyggelsesfonden, til en række initiativer, der skal sikre bedre forebyggelse og fastholdelse.
Fem initiativer til 531 mio.kr. skal forebygge fysisk og psykisk nedslidning:
·    Økonomisk støtte til arbejdsmiljørådgivning
·    Flere midler til forebyggelsespakker
·    Særlige tilsynsindsatser ift. nedslidning
·    Særlige tilsynsindsatser ift. psykisk arbejdsmiljø
·    Handleplan mod arbejdsulykker i bygge- og anlægsbranchen
Fem initiativer til 484 millioner kroner skal fastholde flere på arbejdsmarkedet:
·    Bedre seniorarbejdsliv
·    Støtter til etablering af rehabiliteringsteam
·    Ny fleksjobbonus
·    Landsdækkende fastholdelsescenter
·    Nye metoder til tidlig indsats overfor mennesker, der rammes af en arbejdsskade
Grundlæggende indeholder udspillet nogle positive elementer både i forhold til forebyggelse af fysisk og psykisk nedslidning og i forhold til fastholdelse. FTF har i en årrække arbejdet for at skabe ligestilling mellem det fysiske og psykiske arbejdsmiljø i arbejdsmiljøindsatsen – også i forhold til fordelingen af Forebyggelsesfondens midler. Regeringen sender med udspillet et vigtigt signal om, at det psykiske arbejdsmiljø skal prioriteres højere i fremtiden. Det er dog endnu uklart, hvorvidt den endelige fordeling af midler i Forebyggelsesfonden med de nye tiltag reelt vil betyde en ligestilling mellem det fysiske og det psykiske arbejdsmiljø.
Nedefor beskrives de enkelte initiativer og FTF’s vurderinger mere detaljeret.
Økonomisk støtte til arbejdsmiljørådgivning
Regeringen forslår, at der afsættes 10 mio. kr. årligt i perioden 2013-15 til, at offentlige og private arbejdspladser i særligt nedslidningstruede brancher kan få økonomisk støtte til rådgivning fra autoriserede arbejdsmiljørådgivere.
Regeringen foreslår, at arbejdspladser kan få dækket halvdelen af de dokumenterede udgifter til rådgivning fra autoriserede arbejdsmiljørådgivere.
FTF vurdering
FTF bakker op om intentionen om at styrke arbejdspladsers brug arbejdsmiljørådgivningen. Dog vil 10 mio. kr. til arbejdsmiljørådgivning formentlig være utilstrækkeligt. I forbindelse med kvalitetsreformen blev der afsat 10.mio. kr. til formålet. Erfaringen var, at det var svært at gøre nogen interesserede i pengene, da beløbet ikke var større.      
Målgruppen for arbejdsmiljørådgivning er defineret som de særligt nedslidningstruede brancher. Det fremgår ikke af udspillet, hvilke grupper, der er omfattet af denne definition. Definitionen dækker traditionelt set primært brancher præget af fysisk nedslidning og i mindre grad brancher præget af psykisk nedslidning. Hvis det fortsat viser sig at være gældende, vil det psykiske arbejdsmiljø reelt ikke blive prioriteret i dette initiativ.     
Flere midler til Forebyggelsespakke
Regeringen foreslår, at der bliver afsat 45 mio. kr. i 2012 og 55 mio. kr. årligt i perioden 2013-15 til forebyggelsespakker. Regeringen ønsker dermed, at flere små og mindre arbejdspladser i særligt nedslidningstruede brancher skal have mulighed for at få forebyggelsespakker, så de kan få hjælp til at tage hånd om fysisk og psykisk nedslidning på arbejdspladsen.
Forebyggelsespakkerne er et forløb, der er fastlagt på forhånd, så det er nemt for arbejdspladserne at gå til. De beskriver trin-for-trin, hvad en arbejdsplads kan gøre for at modvirke de nedslidningsproblemer, der er typiske for branchen. Forebyggelsespakkerne designes specifikt til den enkelte branches problemer.
Pakkerne udvikles af Arbejdstilsynet og Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, og arbejdsmarkedets parter inddrages i udviklingen.
FTF vurdering
FTF er positive overfor forslaget om at satse mere på forebyggelsespakker end tidligere. Forebyggelsespakker er en effektiv måde at sætte fokus på og forebygge særlige nedslidningsproblemer i en branche. 
Målgruppen for forebyggelsespakker er også her defineret som de særligt nedslidningstruede brancher. Derfor har definitionen også her betydning for i, hvor høj grad det psykiske arbejdsmiljø reelt bliver prioriteret.
Særlige tilsynsindsatser mod nedslidning
Regeringen ønsker, at Arbejdstilsynet skal fortsætte de særlige tilsynsindsatser på private og offentlige arbejdspladser i de mest nedslidningstruede brancher. Derfor forslår regeringen, at der også fremover afsættes 50 mio.kr. i perioden 2012-15.
FTF vurdering
FTF bakker op om forslaget. De særlige tilsynsindsatser har vist sig effektive både, fordi Arbejdstilsynet har anvendt metoder, der i høj grad opfanger konkrete arbejdsmiljøproblemer på arbejdspladserne, men også fordi de skaber et øget fokus på arbejdsmiljø i den enkelte branche generelt.
Forslaget om særlige tilsynsindsatser i forhold til psykisk arbejdsmiljø
Regeringer ønsker, at der kommer ekstra fokus på at styrke indsatsen mod psykisk nedslidning. Derfor ønsker regeringen, at der bliver afsat 15 mio.kr. årligt i perioden 2013-15 til at gennemføre målrettede tilsyn de steder, hvor ansatte er særligt udsatte for psykisk nedslidning.
Det kan eksempelvis være i form af særlige problemer med vold og trusler, høje følelsesmæssige krav og tidspres, som kan føre til stress. Problemer, der blandt andet kan findes inden for hjemmeplejen, på døgninstitutioner, i psykiatrien og blandt lærere, sygeplejersker og socialrådgivere.
FTF vurdering
FTF ser meget positivt på forslaget. En målrettet tilsynsindsats vil kunne styrke arbejdspladsens egenindsats, fordi det vil give et øget fokus. Med den rette indsats fra de øvrige arbejdsmiljøaktører – herunder organisationerne – vil indsatsen kunne medvirke til, at motivere arbejdspladserne til selv at forbedre det psykiske arbejdsmiljø inden Arbejdstilsynet kommer på besøg. Dermed vil initiativet kunne række ud over de arbejdspladser, som får besøg af Arbejdstilsynet.
I forslaget peges på en række brancher og jobgrupper, der fx kan være omfattet af indsatsen. Her virker det dog ulogisk, at hjemmepleje og døgninstitutioner er nævnt, mens daginstitutioner og politi ikke er. Alle fire brancher er i dag udpeget som særligt nedslidningstruede og dermed allerede omfattet af Arbejdstilsynets særlige tilsynsindsats, som har fokus på psykisk arbejdsmiljø og ergonomi. Alle fire brancher er præget af en høj grad af psykisk nedslidning. Det vil være meningsfuldt at adskille de to tilsynsindsatser således, at de brancher, der i forvejen for særlige tilsyn mod nedslidning, ikke også skal have de nye tilsyn i forhold til psykisk arbejdsmiljø.
Dertil kommer at 15 mio. kr. i tre år formentlig vil være i underkanten. Der er afsat 50 mio. kr. til Arbejdstilsynets særlige tilsynsindsats mod nedslidning. Tilsynet besøger i den forbindelse 3-4 brancher årligt. Vi ved, at tilsynet med det psykiske arbejdsmiljø er tidskrævende og dermed omkostningsfuldt.
FTF mener desuden, at der bør afsættes midler til, at de grupper, der er omfattet af den særlige tilsynsindsats i forhold til psykisk arbejdsmiljø også kan få forebyggelsespakker og tilskud til arbejdsmiljørådgivning. Hvis man anerkender, at visse jobgrupper og brancher er særligt udsat for psykisk nedslidning, så giver det mening, at også de kan få hjælp og støtte til selv at gøre noget for at forbedre det psykiske arbejdsmiljø. Det er trods alt den indsats, der foregår på arbejdspladserne, der batter mest.
Bedre seniorarbejdsliv
Med initiativet ønsker regeringen at fastholde flere seniorer og sikre et godt og attraktivt seniorarbejdsliv, hvor der også skal sættes fokus på seniorernes særlige kvalifikationer og kompetencer.
FTF vurdering
Set i lyset af fremtidens forventede mangel på arbejdskraft, er initiativet til udvikling af seniorpakker til virksomheder og til evaluering af effekten meget positivt. FTF støtter initiativet.
Opstartsstøtte til at etablere rehabiliteringsteam i kommunerne
I den politiske aftale om reform af fleksjob og førtidspension indgår, at kommunerne skal organisere indsatsen for personer med nedsat arbejdsevne på en helt ny måde. Der skal bl.a. etableres et rehabiliteringsteam og en sundhedskoordinatorfunktion, der skal sikre en helhedsorienteret og tværgående indsats for den enkelte borger.
FTF vurdering
FTF er meget positiv overfor denne del af reformen, da den nye organisering bryder de fastlåste forvaltningsgrene i kommunerne og åbner op for et langt bedre samarbejde mellem kommunerne og regionerne. FTF har således store forventninger til effekten af denne del af reformen, som gerne skal være, at langt flere får den rigtige indsats på et tidligere tidspunkt og derved kan fastholdes på arbejdsmarkedet, hvilket også betyder, at initiativet virker forebyggende i forhold til at begrænse antallet på fleksjob og førtidspension.
Hvis denne omstilling i kommunerne skal blive en succes, er der behov for ekstra opstartsstøtte til bl.a. udvikling af nye arbejdsgange, rutiner, kultur og samarbejde.
Ny fleksjobbonus til virksomheder
For at fastholde personer med meget ringe arbejdsevne i fleksjob, vil regeringen, som et tre årigt forsøg, give virksomheder en kontantbonus på 25.000, når de har haft ansat en fleksjobber i ½ år på 10 timer om ugen eller derunder.
FTF vurdering
FTF har ved reformen af fleksjob og førtidspension fremført, at virksomhedernes incitament til at ansætte fleksjobbere på 10 timer om ugen og derunder, er vanskeligt at forestille sig. Med regeringens forslag om en ny fleksjobbonus indføres imidlertid et økonomisk incitament, som mange virksomheder formentlig vil tage imod. Men det er også en ordning, som vil kunne misbruges af virksomhederne.
Ved ansættelse af en fleksjobber i 10 timer om ugen, vil virksomheden således få 96 kr. i tilskud pr. time og ved ansættelse af en fleksjobber i 2 timer om ugen, vil virksomheden får 480, – kr. i tilskud pr. time. Spørgsmålet er om virksomhederne vil forsøge at presse kommunerne til en ansættelse på 10 timer om ugen i stedet for 11 – 12 – 13 timer om ugen, uanset hvad fleksjobberen selv mener de klare.
Derfor bør det være sådan, at virksomhederne ikke kan afskedige en fleksjobber efter et halvt år, ansætte en ny og opnå endnu en ny kontantbonus efter et halvt år.