To lærlinge fra Roskilde har fortalt, hvordan de med hjælp fra fagforeningen fandt ud af, at de tilsammen havde 85.000 kroner til gode. En tandplejer fra Aarhus har berettet om de ca. 20.000 kroner, der manglede i pensionsindbetalinger og løn. Og en tømrer i Næstved har fortalt historien om den lille fejl på hans lønseddel, der voksede sig stor, fordi fagforeningen opdagede, at hans 80 kolleger også havde penge til gode.
Det er blot nogle af de konkrete sager, som de seneste to uger har været med til at løfte LO og FTF?s årlige kampagne, hvor der sættes særligt fokus på at tjekke lønsedlen.
? Men selv om kampagnen nu er slut, gælder vores opfordring stadig. Vi ved, at mere end hver anden lønmodtager har oplevet større eller mindre fejl. Fejl sker, og det er sjældent bevidst forsøg på at snyde, men fejlene bliver jo først rettet, når de bliver opdaget. Så vores medlemmer skal endelig blive ved med at tjekke deres lønsedler, siger Bente Sorgenfrey, formand for FTF.
45 henvendelser i Holstebro
Over hele landet har fagforeninger i LO og FTF, der tilsammen repræsenterer 1,5 millioner lønmodtagere, været involveret i kampagnen.
Det gælder eksempelvis FOA i Holstebro. Her er afdelingen ved at ?drukne i lønsager? ifølge Tanja Nielsen, næstformand i FOA Holstebros social- og sundhedssektor.
? Da kampagnen begyndte, fortalte medierne om de pæne beløb, vi har været med til at hente hjem til nogle medlemmer, der arbejder på plejecentre i Lemvig. Alene den historie har resulteret i 20 henvendelser på en uge, siger Tanja Nielsen og fortsætter:
? Derudover har vi modtaget yderligere 25 henvendelser ved de opsøgende besøg på arbejdspladser, vi har gennemført de seneste to uger. Her er nogle af sagerne så interessante, at vi nu går i gang med at undersøge de pågældendes lønsedler for de seneste fem år.
Chefen sagde undskyld
3F Holbæk-Odsherred har også oplevet, at medieomtalen har øget interessen for løntjekket.
– Jeg har blandt andet talt med nogle stilladsarbejdere, der ikke havde for vane at tjekke deres løn ? og heller ikke havde tænkt på, at det var noget, fagforeningen kunne hjælpe med, siger den lokale 3F-formand Allan Andersen, der også er formand for LO Holbæk-Odsherred.
Her fokuserede medieomtalen på de mange rengøringsassistenter, der er ansat i Forenede Service og har oplevet talrige fejl i deres løn. Den sag udviklede sig til, at virksomhedens direktør ikke alene beklagede de mange fejl. Han takkede også 3F for at hjælpen til at sikre de ansatte den løn, de har krav på, og han lovede at sørge for meget grundigere lønindberetning.
Klædt på til at tjekke lønsedlen
I Københavnsområdet inviterede Dansk Sygeplejeråds regionale kreds medlemmer til løntjek-café, hvor lønkonsulenter gav gode råd og konkrete værktøjer til at tjekke sin egen lønseddel. For sygeplejerskerne er det blandt andet vigtigt at sammenholde sin lønseddel med sin kalender, så man kan se, hvis der er afvigelser mellem planlagt vagt og faktisk arbejdstid. Det er ofte ved afvigelser, der opstår fejl.
? Indtil det lykkes at få gjort lønsedlerne mere gennemskuelige, synes vi, at det bedste, vi kan gøre for vores medlemmer, er at skærpe deres opmærksomhed på, at der ofte opstår fejl. Og så skal de henvende sig til deres lokale TR eller kreds, hvis de har en fornemmelse af, at der er noget galt, siger kredsformand Vibeke Westh.
LO-næstformand Morten Skov Christiansen, der undervejs selv var på gaden for at sprede budskabet, er glad for forløbet:
? De eksempler og sager, vi hører om, er kun med til at understrege nødvendigheden af sådan en kampagne. Og jeg er helt enig med Bente Sorgenfrey: Selv om kampagnen nu er slut, så fortsætter løntjekket. Og hvis medlemmerne er i tvivl, kan de altid kontakte deres fagforening, siger Morten Skov Christiansen.
Kontakt:
Pressekonsulent Morten Bruun, LO, telefon 29 89 16 16
Kommunikationskonsulent Louise Knuth Pedersen, FTF, telefon 33 36 88 27 / 40 40 88 27