For FTF og Danske Professionshøjskoler er det afgørende, at de videregående uddannelser matcher fremtidens behov, så der sikres det bedst mulige match mellem kvalifikationskravene på arbejdsmarkedet og udbuddet af uddannelser. Udfordringen er naturligvis, hvordan relevansen skal sikres.
I regeringens netop offentliggjorte vækstudspil er der fokus på tre initiativer – øget brug af dimensionering, bedre information om uddannelserne og bæredygtige faglige miljøer for at sikre uddannelsernes kvalitet.
Det er positive tiltag, hvis de gennemføres rigtigt, men det er samtidig vigtigt, at de erfaringer, som allerede er høstet på de erhvervs- og professionsrettede videregående uddannelser, inddrages.
Professionsbachelorer som en del af løsningen
Vi vil gerne opfordre til, at man også inddrager professionsbacheloruddannelsen som en del af løsningen. Det er uddannelser med en høj grad af relevans, fordi de bygger på en tæt kombination af teori og praktik og udvikles løbende i et tæt samspil med arbejdsmarkedet.

Fordelen ved professionsbacheloruddannelserne er, at uddannelserne har en gennemprøvet kombination af teori og praktik, som fungerer godt. Det skyldes i høj grad det tætte samarbejde med det arbejdsmarked, uddannelserne skal bruges på i både offentligt og privat regi. At modellen virker, kan blandt andet ses ved, at arbejdsløsheden blandt dimittenderne generelt er lavere end den tilsvarende på AC-området.
I stedet for valgfrit at inddrage praktisk anvendelse i slutningen af uddannelsen, som kvalitetsudvalget foreslår med den 4-årige universitetsbachelor, får de studerende på en professionsbacheloruddannelse en meget mere grundlæggende balance mellem praksisnære handlekompetencer og et stærkt teoretisk og metodisk fundament.
Den praktiske anvendelse af uddannelsen er fuldt integreret med den teoretiske del, og uddannelsen er baseret på både praktisk viden og teoretisk viden.  
En professionsbacheloruddannelse er med andre ord født med et klart erhvervssigte, som møder den studerende fra den første dag på uddannelsen.
Relevans i forhold til arbejdsmarkedet
Det klare erhvervssigte er en forudsætning allerede i etableringsfasen, da professionsbacheloruddannelserne udvikles i samarbejde med aftagerne, som er repræsenteret i uddannelsesudvalg til hver uddannelse.  

På den måde sikres relevansen af uddannelserne i forhold til arbejdsmarkedet, så der kommer en bedre balance mellem udbud og efterspørgsel.
Dertil kommer, at uddannelserne på professionshøjskolerne varetages i stærke faglige miljøer, som baserer sig på sammenhængende grund, efter- og videreuddannelser samt forskning og udvikling, som samlet er med til at sikre den nødvendige kvalitet og udvikling af uddannelserne.
Størstedelen af professionsbacheloruddannelserne er målrettet det offentlige arbejdsmarked, og blandt andet de professioner, som FTF repræsenterer. En ikke ubetydelig del er dog også målrettet det private erhvervsliv, hvilket understreger, at uddannelsesmodellen virker for begge typer af aftagere. Og det er også en uddannelsesmodel, som man kender og har set virke andre steder, f.eks. i Holland. 

Af Bente Sorgenfrey, formand for FTF, og  Erik Knudsen, formand for Danske Professionshøjskoler.