Hos politiet i Nordsjælland sender man SMS’er til borgerne og får tips tilbage, der leder til opklaringer af indbrud. I Københavns Kommune har et soldrevet strandbibliotek og brugerdrevne ungdomskulturhuse givet høj brugertilfredshed og et fald i sygefravær blandt medarbejderne. Det er nye innovative ideer og tilbud, der er udviklet i samspil med medarbejdere og brugere i den offentlige sektor.
Fornyelsen af den offentlige sektor er allerede godt i gang mange steder i landet, men vi kan nå meget længere. Jeg vil gerne opfordre alle landets offentligt ansatte til at gå ind og tage et medansvar – for der er nok at tage fat på!
Velfærdsstaten står overfor store udfordringer, og der er brug for at tænkte nyt. Vi skal ikke afvikle velfærdsstaten, men udvikle den sammen. Alt for mange offentligt ansatte bruger unødig tid på bureaukrati og kontrol i stedet for at levere velfærd til borgerne. Vil vi lave om på dét, må medarbejderne komme på banen og forklare, hvad der skal ændres.
Derfor indgik FTF sidste år en mini-trepartsaftale om en tillidsreform i den offentlige sektor sammen med regeringen og de øvrige arbejdsmarkedsparter i den offentlige sektor: KL, Danske Regioner, OAO og Akademikerne. Parterne fastlagde sammen syv principper for en tillidsreform, der skal føre til udvikling af nye arbejdsgange og styreformer i den offentlige sektor. Den røde tråd i principperne er tillid og samarbejde og øget rum til faglighed, engagement og innovation.
Tillidsreformens DNA er medarbejderne og lederne. Kun de kan omsætte principperne til konkret virkelighed med nye måder at samarbejde på og med bedre plads til fagligheden hos medarbejdere og ledere. Aftalen om tillidsreformen giver medarbejdere og ledere i den offentlige sektor en ny mulighed for at påvirke hverdagen på deres arbejdspladser. Med aftalen i hånden kan medarbejderne forlange at blive taget med på råd. Men samtidig er det afgørende, at medarbejderne selv går aktivt ind i arbejdet med at finde nye løsninger og på den måde tager reformen på sig.
Ikke en spareøvelse
Regeringens reformer de seneste par år har fået nogle til at frygte, at tillidsreformen i virkeligheden blot er et pænt ord for endnu en spareøvelse i den offentlige sektor. Men det er den ikke, og det skal den heller ikke ende med at blive.
Indenrigsminister Margrethe Vestager har understreget, at tillidsreformen ikke handler om at spare penge. Målet er, at medarbejderne ikke skal spilde deres tid på unødvendigt bureaukrati og ulogiske arbejdsgange. Ved at tænke nyt, bruge teknologi og ændre måden, vi arbejder på, kan vi frigøre midler og tid, der i stedet kan bruges til bedre velfærd. Det budskab bakker jeg fuldt op om, og jeg mener, at vi nu skal gribe chancen til at forny den offentlige sektor og udvikle velfærden til gavn for borgere og medarbejdere.
Alle kommuner, regioner og ministerier har netop modtaget en ”startpakke”, der inviterer 800.000 ledere og medarbejdere til at forny den offentlige sektor indefra. Startpakken består af syv principper og gode eksempler fra arbejdspladser, som skal danne grundlag for diskussioner og aftaler ude på arbejdspladserne. Jeg vil gerne opfordre alle til at deltage – vi har brug for jeres forslag, ideer og holdninger.
Dette indlæg er bragt i Frederiksborg Amts Avis i dag.