Meget moderne ledelse bygger på den grundlæggende misforståelse, at din chef skal være din ven og ikke din leder. Det forklarer ledelsesrådgiver Christian Ørsted i sin nye bog ‘Livsfarlig ledelse – forstå de psykologiske mekanismer, der styrer dit arbejdsliv’. Her giver han en opsang til den coachingkultur, der præger mange arbejdspladser i dag.
 
Grundideen i coaching er, at chefen motiverer medarbejderen til selv at finde løsningerne. Problemet er dog, at motivation sjældent er nok, mener Christian Ørsted. For når chefen ikke giver medarbejderne faglig sparing, lægger hun i virkeligheden hele ansvaret for arbejdsopgaverne over på medarbejderen alene.
"Fagpersoner trives med, at der bliver stillet krav til dem, ikke med ‘du gør bare, som du selv synes", fortæller bogens forfatter til Djøfbladet.
Flyt fokus fra det personlige til det faglige
Ifølge Christian Ørsted medfører coachingkulturen, at problemerne på arbejdet ikke kan tillægges mangel på tid eller ressourcer – i stedet føler medarbejderen, at hun selv udgør problemet.
"Når det så ikke lykkes os at nå vores mål, føler vi, at det er os selv, den er gal med, og at vi skal sige fra, tage os sammen eller løbe hurtigere," forklarer han.
Christian Ørsted vurderer derfor, at coaching som ledelsesform sjældent gør medarbejderne mere effektive eller dygtigere. I stedet kan coaching let føre til stress, pres og følelsen af personlig fiasko. Ledere bør derimod give medarbejderne nogle konkrete værktøjer i stedet for at fokusere på deres selvudvikling og -realisering.
"Det er ikke medarbejdere, der skal ‘udvikles’, det er deres kompetencer og dén organisation, de er en del af, der skal," understreger Chistian Ørsted.