Uddannelse er en afgørende vej til fremtidens vækst og velfærd. Det er gentagne gange dokumentet, at der er store gevinster forbundet med uddannelse for både den enkelte og samfundet.1 Har arbejdsstyrken de kvalifikationer, som virksomhederne efterspørger, bidrager det både til beskæftigelse, produktivitet og konkurrenceevne.
Regeringen har derfor en målsætning om at 60 procent af en ungdomsårgang skal gennemføre en videregående uddannelse. Antallet af uddannede er imidlertid ikke det eneste afgørende. Uddannelsernes kvalitet skal være i orden, og det skal være relevante uddannelser, altså uddannelser, som giver de kompetencer, der efterspørges af både offentlige og private arbejdsgivere.
De typiske FTF-uddannelser har alt det, der efterspørges: de er videregående uddannelser med et stærkt erhvervs- og professionssigte. Det kommer blandt andet til udtryk ved, at uddannelserne alle har et obligatorisk indhold af praktik, og sigter på, at de færdiguddannede kan varetage jobbet ”fra dag ét”. Desuden uddanner de erhvervsrettede videregående uddannelser 60 procent af de, der i dag får en videregående uddannelse.