Der kan blive mangel på lærere i mange EU-lande i de kommende år, når ”de store årgange” går på pension. Arbejdsklimaet er samtidig så dårligt på mange skoler, at en del af lærerne holder op, før de når pensionsalderen. Det Europæiske Arbejdsmiljøagentur finder, at der er måder at forbedre arbejdsmiljøet på, så forholdene på skolerne bliver bedre til gavn for alle.
Med en rapport for strategier for uddannelse af lærere i arbejdsmiljø lægger agenturet op til, at nuværende lærere får efteruddannelse i arbejdsmiljø eller i, hvordan de indarbejder såkaldte risikooplysninger i undervisningen. Ideelt set burde alle lærere modtage undervisning i arbejdsmiljø i relation til deres arbejdsliv og i, hvordan de kan indarbejde risikooplysninger i deres daglige arbejde, hedder det.
Kommende lærere burde have arbejdsmiljø som en del af uddannelsen, men det har været vanskeligt at få arbejdsmiljø og arbejdet med risikooplysninger integreret i uddannelsesforløbet. Rapporten skildrer gennem en række konkrete studier, at det er gået bedst, hvor man er gået pragmatisk frem og har taget hensyn til de faktiske behov på lærerseminarier, og de særlige forhold på de enkelte seminarier.
Rapporten konkluderer på baggrund af de enkelte casestudies, at:
Uddannelsen bør være en del af en helhedstilgang, der omfatter hele skolen og kombinerer risikouddannelse med styring af skolens arbejdsmiljø. Der skal udvikles en sikkerhedskultur, så lærerne deltager aktivt i arbejdet.
På læreruddannelser bør eleverne få grundlæggende viden om arbejdsmiljø på skoler – og hvordan de kan arbejde med risikooplysninger.
Bliver en lærer antaget på en ny skole, bør læreren blive informeret om arbejdsmiljøet på skolen som en del af indslusningen.
Skoleledere må have supplerende uddannelse og særlig viden om, hvordan de styrer arbejdsmiljøet og indarbejder risikooplysninger i den daglige undervisning.
Uanset hvilke fag, en lærer underviser i, bør læreren have en supplerende uddannelse i arbejdsmiljø.
Skolerne bør have særlige ”arbejdsmiljø-ambassadører”. Der skal være et mindstemål for, hvor mange lærere der får en sådan særlig uddannelse til det.
Der bør oprettes netværk for ambassadørerne og skolerne generelt.
Andre instanser må med i samarbejdet som f.eks. uddannelsesmyndigheder, institutioner, organisationer og myndigheder, der arbejder med forebyggelse af ulykker og herunder også trafiksikkerhed og også idrætsorganisationer – og de faglige organisationer.
Agenturet finder, at der må fastlægges mål for arbejdet med arbejdsmiljøet, og at der bør udarbejdes materiale om det både for elever i skoleklasserne, nye lærere og også forelæsere, og at der også bliver materiale, så lærere kan undervise andre lærere i arbejdsmiljø.
Hele rapporten ”Training teachers to deliver risk education” kan hentes