Konflikter på jobbet er ikke bare ubehageligt for de involverede, det koster også kassen for arbejdspladsen og samfundet. Der er nemlig en klar tendens til, at en ansat, der oplever konflikter, har øget sygefravær.
Det viser ny undersøgelse ”Konflikter på FTF-området” med svar fra 6.200 ansatte på FTF-området. FTF’erne er fx lærere, pædagoger, sygeplejersker, bank- og it-ansatte.
FTF, der er hovedorganisation for 450.000 offentligt og privat ansatte, mener, at alle ledere bør uddannes i psykisk arbejdsmiljø og vil tage forslaget op under trepartsforhandlinger med regeringen og arbejdsgiverne samt ved finanslovsforhandlingerne for 2017.
Undersøgelsen viser, at konflikter på arbejdet hænger sammen med et større sygefravær. Og jo hyppigere konflikterne er, jo større er sygefraværet. De medarbejdere, der oplever konflikter dagligt på jobbet, har det største sygefravær – i gennemsnit 19 dage i det seneste år.
For personer, der ikke oplever konflikter på jobbet, er det gennemsnitlige sygefravær seks dage det seneste år. Det viser den ny undersøgelse.

God ledelse giver færre konflikter
Undersøgelsen peger samtidig på, at det er muligt at gøre noget ved det: God ledelse har nemlig en direkte indflydelse på antallet af konflikter på arbejdspladsen. Blandt ansatte, der oplever en meget høj ledelseskvalitet på jobbet, har kun cirka 20 procent oplevet konflikter med andre ansatte på arbejdspladsen, viser undersøgelsen.
Omvendt for ansatte, der oplever en meget lav ledelseskvalitet: Blandt dem har hele 66 procent oplevet konflikter. Dårlig ledelse mere end tredobler risikoen for konflikter på arbejdspladsen.
”Konflikter med kolleger eller nærmeste leder slider på de ansatte og giver mere sygefravær. Der bør indføres et krav om, at alle nye ledere med personaleansvar inden for det første år gennemfører en efteruddannelse om psykisk arbejdsmiljø. Fokus skal være på forebyggelse, fastholdelse og kendskab til såvel risikofaktorer som positive faktorer, der kan fremme et godt psykisk arbejdsmiljø. Det vil gavne alle parter – både private og kommunale arbejdsgivere”, siger formand for FTF, Bente Sorgenfrey.
Sygefravær, der skyldes stress på jobbet, koster for hele arbejdsmarkedet 5,5 mia. kr. årligt. Der er altså mange penge at spare ved en investering i bedre arbejdsmiljø og bedre ledelse.
En række undersøgelser viser, at god ledelse har en afgørende betydning for at skabe et godt psykisk arbejdsmiljø. Men lederne har ofte vanskeligt ved at håndtere det psykiske arbejdsmiljø, når de ikke har tilstrækkelig viden om og værktøjer til, hvordan man skaber et sikkert og sundt psykisk arbejdsmiljø.
Konflikter på arbejdspladsen er udbredt
FTF’s undersøgelse viser, at knap halvdelen af FTF’erne har oplevet konflikter på arbejdspladsen indenfor det seneste år. Værst ser det ud på undervisnings-, dag- og døgninstitutionsområdet, mens det går lidt mindre hårdt for sig inden for finans- og forsikringsbranchen.
Nogle ansatte oplever konflikter på arbejdspladsen opslidende ofte. Omkring hver tiende medarbejder på FTF-området har fx oplevet konflikter på deres arbejdsplads en gang om måneden eller hyppigere i løbet af det seneste år.