Stress er det største problem på arbejdspladserne, mener lønmodtagere, der har deltaget i en stor opinionsmåling, som Det Europæiske Arbejdsmiljøagentur, OSHA, i Bilbao har gennemført.  Hele 51 procent af de adspurgte finder, at arbejdsrelateret stress er almindeligt på deres arbejdsplads. Alligevel bliver det ikke taget alvorligt. Fire ud af ti lønmodtager mener, at deres organisation ikke håndterer stress godt nok.

Arbejdsmiljøagenturet har sat en kampagne i gang, der løber over to år. Den indbefatter et topmøde om arbejdsmiljø i november, der sætter særligt fokus på stress. Kampagnen skal hjælpe virksomheder med at indføre en politik, der tager problemet alvorligt og lægger op til forebyggelse af stress og psykosociale problemer på arbejdspladserne.
Direktøren for OSHA, Christa Sedlatschek, sagde ved lanceringen af kampagnen, at problemer med stress og de psykosociale sygdomme stiger, men at det er følsomme emner, og at der stadig er en væsentlig misopfattelse af fænomenerne. Undersøgelsen viser, at 40 procent af arbejdsgiverne finder, at de psykosociale risici er vanskeligere at håndtere end de traditionelle arbejdsmiljørisici.
Med denne kampagne ønsker vi at skabe øget opmærksomhed på problemet og støtte håndteringen af psykosociale risici. Arbejdsrelateret stress er et organisatorisk problem, som arbejdsgivere og lønmodtagere i fællesskab bør tage hånd om, sagde Christa Sedlatschek.
OSHA koordinerer indsatsen og har udarbejdet grundmaterialet til kampagnen, der kan ses Samtidig med lancering af kampagnen har OSHA  lanceret sin europæiske pris for god arbejdsmiljøpraksis. I forbindelse med prisuddelingen indhentes der ansøgninger fra europæiske virksomheder eller organisationer, der har gennemfører en vellykket håndtering af stress og risikofaktorer i det psykiske arbejdsmiljø på deres arbejdspladser. Fra hvert land indstiller den nationale dommerkomite 2 virksomheder til den europæiske konkurrence. Der kan findes flere oplysninger Find mere indenfor emnerne: