Det er nu kommet frem, at den danske regering allerede den 26.4.2013 modtog en såkaldt åbningsskrivelse fra EU, hvor EU havde følgende påstand:
”Danmark har tilsidesat sine forpligtelser vedr. det forhold, at personer, som er hjemmehørende i Danmark, og som modtager indkomst fra både Danmark og en anden EU-medlemsstat eller EØS-stat, mister en del af det danske personfradrag.”
Det betyder i praksis, at personer der har arbejdet i udlandet i op til et halvt år, kun har fået delvis personfradrag. Personfradraget er i 2013 på kr. 42.000, men kan altså reduceres forholdsmæssigt, hvis en del af indkomsten optjenes i udlandet.
Den enkelte lønmodtager kan således gå glip af op til halvdelen af personfradrag, hvilket har en skatteværdi på op til kr. 8.000.Det forhold at Danmark har fået en åbningsskrivelse betyder, at ændre Danmark ikke praksis vil sagen skulle prøves ved EU-domstolen. Taber Danmark sagen vil personer, der har fået deres personfradrag reduceret kunne kræve pengene tilbage.
Det handler ikke kun om personer, der har arbejdet i EU-landene, men også om personer der har arbejdet i EØS-lande, som blandt omfatter Norge, hvor mange danskere har haft arbejde. Ifølge tal fra Statistisk Centralbyrå i Norge arbejdede 16.400 danskere i 2012 i Norge, så det kan blive et omfattende beløb, som SKAT har inddrevet for meget, hvis Danmark taber sagen.
FTF vurdering
FTF mener, at indretningen af indkomstskattesystemet er et nationalt anliggende. Men i det omfang, at det viser sig, at der har været forhold, der hindrer den frie bevægelighed for arbejdskraften, som gør at Danmark skal indrette sit indkomstskattesystem anderledes, må konsekvenserne heraf også komme de ramte lønmodtagere til gode. Så må de lønmodtagere, der er blevet ramt af reducering af personfradraget, have deres for meget betalte skat tilbage. Og SKAT bør selv tage initiativ til tilbagebetalingen, så de enkelte lønmodtagere ikke hver især skal til at rejse sagerne.