Byrder skal lettes for små og mellemstore virksomheder og de helt små mikrovirksomheder. For at skabe vækst og beskæftigelse og bedre konkurrenceevne i EU lægger EU-Kommissionen op til, at administrative og andre byrder skal lettes for de mindre virksomheder og skelner i den forbindelse ikke klart mellem administrative byrder og andre byrder som for eksempel regler, der beskytter de ansatte. Dermed kan EU-Kommissionen komme i konflikt med princippet om ligebehandling, mener professor dr.jur. Ole Hasselbalch og advokat, ph.d. Jørgen Rønnow Bruun, LO.
Ligestillingsprincippet er et kerneelement i hele EU’s retlige grundlag, skriver de to juridiske eksperter i en artikel i Ugeskrift for Retsvæsen. EU-traktaten fastslår, at Unionen bygger på ”ligestilling” og et samfund præget af ”ikke-forskelsbehandling”. I Charteret om Grundlæggende Rettigheder hedder det videre, at enhver arbejdstager har ret til sunde, sikre og værdige arbejdsforhold. I Den Europæiske Socialpagt hedder det, at alle arbejdere har ret til rimelige arbejdsforhold. En række andre bestemmelser i traktaterne fastslår ligeledes, at arbejderne har rettigheder og et vist beskyttelsesniveau uden, at der skelnes mellem ansatte i store eller små virksomheder.

I Lissabon-traktaten hedder det dog samtidig, at EU skal undgå at pålægge administrative, finansielle eller retlige byrder af en sådan art, at de hæmmer oprettelsen af små og mellemstore virksomheder. Spørgsmålet er så, skriver de to juridiske eksperter, om det gør det muligt at skelne mellem arbejds- og sikkerhedsforhold i små og store virksomheder, eller EU generelt skal undgå lovgivning, der vil belaste små og mellemstore virksomheder.
I en rapport giver EU-Kommissionen visse rettesnore, men med en række uklare begreber, påpeger de juridiske eksperter. Rapporten taler om ”uforholdsmæssige” og ”unødvendige” byrder, ”undtagelser eller lempeligere ordninger” og også ”underminere” for eksempel sundhed og sikkerhed. Men hvad forstår man reelt ved de begreber?
Der kan være ”særlige omstændigheder” og ”saglige begrundelser” for at holde små og mellemstore virksomheder ude fra lovgivning, hvis den ikke har samme betydning for små virksomheder som for store. ”Derimod er det ikke indlysende, at en differentiering er lovlig, hvis den begrundes alene i behovet for at lette mindre virksomheders økonomiske og i sammenhæng hermed bureaukratiske/personaleadministrative byrder,” skriver eksperterne.
De finder, at Kommissionen i fremtidig lovgivning må være klarere og finder ikke, at EU efter traktaterne kan vedtage direktiver, der for eksempel giver arbejdstagere i små og mellemstore virksomheder et arbejdsmiljø, der ikke lever op til kravet om, at det skal være sundt, sikkert og værdigt.
Kilde: fagligt.eu