Den sociale dimension i ØMU’en må forbedres, så den i højere grad bidrager til en mere velfungerende økonomisk og monetær union. Arbejdsmarkederne må koordineres tættere, men det må ikke komme i konflikt med den overordnede makroøkonomiske politiske koordinering, der er nødvendig. EU må spille en større rolle og opmuntre til strukturelle reformer i landene. De er ikke tilstrækkeligt ambitiøse i landene.
Der er intet synligt alternativ til vor tovejs tilgang til at komme ud af krisen. Vi må både arbejde på at konsolidere de offentlige finanser og samtidig skabe vækst gennem styrkede strukturelle reformer, sagde generaldirektøren for BusinessEurope, østrigeren Markus J. Beyrer, på organisationens topmøde i Bruxelles i sidste uge.

Generaldirektøren lagde vækst på, at arbejdsmarkedets parter kom med i den afgørende økonomiske styring, han så på vej i EU med det økonomiske halvår eller semester, den særlige pakke med seks forslag til styring og to særlige i eurozonen og også finanspagten og beskæftigelsespagten. Østrig har selv et tæt samarbejde mellem arbejdsmarkedets parter og det politiske system. Beyrer fandt, at der også i EU og medlemslandene kunne opbygges sociale partnerskaber.
BusinessEurope støtter fuldt ud sociale partnerskaber og har været engageret i den europæiske sociale dialog siden dens start. Vi tror, at den kan bidrage til integrationen i EU, sagde Markus J. Beyrer.
Lønpolitik holdt ude
Parternes samarbejde var især afgørende som bidrag til den økonomiske styring, men har var det også nødvendigt med ændringer, men fokus skulle være på beskæftigelsen og et velfungerende arbejdsmarked.
Og der er intet behov for nye strukturer. I særlig grad om lønninger! pointerede generaldirektøren.
De nationale parter måtte også inddrages, når de nationale reformprogrammer, som skal sendes til EU-Kommissionen om foråret, bliver udarbejdet. Men også, når EU-Kommissionen derefter gennemgår, analyserer dem og forbereder anbefalinger til de enkelte lande.
De europæiske sociale parter måtte til gengæld inddrages, når EU-Kommissionen forberedte den årlige vækstanalyse og kom med landespecifikke henstillinger. Da måtte parterne inddrages både over for EU-Kommissionen og Rådet. Parterne måtte dog ikke komme så langt ind i den politiske beslutningsproces, så beslutninger blev forsinket.
Pres for reformer
Modparten EFS er som tidligere omtalt kommet med et udspil til det videre samarbejde i EU, der går langt på en række områder. Markus J. Beyrer så en klar afstand mellem EFS’s holdninger og BusinessEuropas. Men også han kunne godt se ideer i forslag, der gjorde det lettere for lande og også erhvervslivet at få billigere lån. Især små og mellemstore virksomheder har svært ved at få finansieret investeringer.
Kom det til landene, så måtte sådanne ordninger dog ikke blot føre til, at de fik plads til at udskyde nødvendige reformer. Derimod kunne ordninger bruges til at lægge pres på lande for at gennemføre reformer.
Hvordan vi får skabt en balance mellem solidaritet og ansvarlighed mellem landene i eurozonen er et af de mest delikate i den nuværende debat. For BusinessEurope så kan en solidaritetsmekanisme, hvis den er forbundet med kontraktlige ordninger, være et middel til at styrke EU’s rolle i opmuntringen til strukturelle reformer og finanspolitisk konsolidering, hvis det vel at mærke ikke fører til en stigning i skattetrykket i eurozonen, sagde Markus J. Beyrer.
Kilde: fagligt.eu