Hvilke bøger har inspireret dig som leder?
Mine favoritter er "From good to great" af Jim Collins, der handler om verdens mest succesfulde virksomheder, og hvordan de har opnået deres gode resultater. Og "Det ufærdige" af den norske sociolog Thomas Mathiesen, der egentlig ikke er en rigtig ledelsesbog, men meget interessant alligevel.

Hvis vi starter med din første anbefaling af Jim Collins, hvad er forskellen så forskellen på god og fremragende?
Forskellen på at være god og være fremragende handler om viljen til at holde fast, når man har et mål. Man skal blive ved med at arbejde sig i den rigtige retning, også selvom det tager lang tid, for de færreste positive forandringer sker med ét slag. Jim Collins bog afkræfter myten om, at der findes en rigtig ledertype og en god måde at skabe forandring på. Intet kan klares med et trylleslag og en vidunderopskrift, og det er sundt at blive mindet om som leder i en informationsstorm, hvor man nogle gange fristes til at tro på hurtige og lette løsninger.
Bogen har undersøgt en række af USA’s største børsnoterede virksomheder, som alle er karakteriseret ved at have udviklet sig fra gode til fremragende målt ud fra, hvor store afkast de har fået af deres aktieværdi. Det er selvfølgelig kun én ud af mange forskellige måder at anskue succes på, og for min forening ville det snarere handle om antallet af nye medlemmer. Men tankerne bag undersøgelsen er almengyldige.
Hvordan går man fra at være god til at være fremragende?
"From good to great" af Jim Collins er ikke en programerklæring eller en opskriftbog på, hvordan man bliver den perfekte leder og skaber den perfekte virksomhed. Tværtimod. Bogen fokuserer på de lange seje træk og påpeger, at man som leder skal turde se de til tider dårlige kendsgerninger i øjnene, hvis man vil forbedre sin organisation. Manglende succes er et tabu blandt de fleste ledere, men selvom dårlig økonomi eller faldende medlemstal ikke er sjovt at tale om, bliver man nødt til at sætte sig ned og sige, hvad gør vi så nu? Det handler om at få stillet de ømtålelige spørgsmål, så man kan arbejde sig i den rigtige retning. Som leder kræver sådan en udvikling, at man har gode folk omkring sig. Herudover skal man have de rigtige data til rådighed, så man kender realiteternes omfang, og så medarbejdere kender dem. Først da kan man begynde en dialog om fremtidige mål.
Hvordan forbliver man fremragende, når man har nået sine mål?
I modsætning til Jim Collins, som taler om en målstreg, så mener jeg ikke, at man som leder nogensinde når toppen. Når man har nået det niveau, man gerne vil være på, så skal man finde noget andet at lave eller måske overveje, om man er helt sikker på, at det hele er så godt, som det kunne være. 
Succesens værste fjende er at ryge ned i et dybe hul af selvtilfredshed, for så kommer man i hvert fald ikke videre.

Hvilke redskaber har bogen givet dig at arbejde videre med?
Hvis man skal nå sine mål, handler det først og fremmest om at have det rigtige hold af medarbejdere omkring sig. Har man det rigtige hold, er det også nemmere at etablere en disciplineret arbejdskultur, så man kan blive enige om, hvor organisationen skal hen. Hvis man derimod vil dræbe medarbejdernes arrangement og den gode kultur, skal man udstikke ordrer og opbygge en arbejdskultur, der fungerer som et regime styret af lederen, for den taktik er gift for den fremragende virksomhed.

Hvis vi går videre til din anden bog-anbefaling, hvad vil det så sige, at en virksomhed er ufærdig?
Det ufærdige anvendes af den norske sociolog Thomas Mathiesen som et generelt mål for hans forskningsprojekter. Han mener at udvikling kun er mulig, dér hvor ting og koncepter ikke er færdige og stivnede. Det billede, man har af sit mål, er ofte meget fikseret, og man glemmer, at målet kan flytte sig. Dem der har succes med forandring, er dem, der tilstræber "to go with the flow", og som er klar til at ændre planer.

Hvis man vil lede i en forandringsproces, er håndværket både at være inden for og uden for den organisation, som man gerne vil ændre. For det er ikke ideelt, hverken at stå uden for og skrige op om alle fejlene eller være alt for integreret indenfor, så man ikke kan se mulighederne for forbedringer. I den ideelle virksomhed opstår forandringsprocessen, når lederen spørger ind uden at komme med konklusioner. Som leder kan det være svært ikke at udstikke en retning for at få alle med på bussen. Selv er jeg ikke verdensmester, men jeg tilstræber ikke at gøre det.
Når man har en fælles ide om, hvor man skal hen, skal man forfølge den og hele tiden minde hinanden om det fælles mål, så det ikke drukner på vejen. Det er svært at finde balancen mellem forandring og at få driften til at køre. Og i praksis kan de to ting ofte godt besværliggøre hinanden. I driften kommer ideerne, men man skal være enige om, hvor skuden er på vej hen, hvis ideerne skal omsættes til innovation.’
Har du fået lyst til at læse mere:
"From good to great", Jim Collins 2001
"Det ufærdige", Thomas Mathiesen