Stram økonomi, flere ældre og krav om kvalitet og fleksibilitet i tilbuddene. Kommunerne er under pres, og det stiller krav til de kommunale ledere, der skal finde på nye måder at løse opgaverne på.
Derfor har De Kommunale Udviklingskonsulenter (ffUK) udarbejdet en analyse af trends og tendenser for den kommunale udvikling i 2013, kaldet Trendens 2013. Torsdag d. 28. feb. kl. 15 – 18 inviterer ffUK og FORUM for Offentlig Ledelse til gå-hjem-møde for ledere, MED-repræsentanter og andre, der er interesserede i at høre nærmere om de nye trendenser. Og hvis du er medlem af FTF, kommer du gratis ind.
Lederne skal gå forrest
Det kan godt betale sig at reservere tid til mødet, mener formand for ffUK og udviklingskonsulent i Haderslev Kommune, Kim Christoffersen. Ifølge ham er det nemlig de kommunale ledere, der skal sætte dagsordenen i kommunerne, hvis de vil have politisk indflydelse.
"De kommunale ledere skal være på forkant med udviklingen, hvis de vil have indflydelse på de politiske beslutninger. Derfor stiller mødet skarpt på de områder, som ffUK mener, er vigtige for det nye år. Lederne får mulighed for at deltage i debatten, og vi har også bedt en topleder og en forsker om at fortælle deres syn på de kommunale ledelsesudfordringer i 2013," siger Kim Christoffersen.
Han påpeger, at der er tre indsatsområder, som kommer til at fylde debatten.
"De tre emner, vi vil tage fat i på mødet, er for det første den evige snak om afbureaukratisering af den offentlige sektor. Alle taler om afbureaukratisering, men det kommer ikke til at ske. I stedet skal kommunerne begynde at fokusere på, hvad der er vigtigt for borgerne og så få styr på det i stedet," siger Kim Christoffersen.
Det andet fokusområde handler om innovation.
"Tidligere gik vi meget op i innovation og ideudvikling for ideernes skyld. Nu skal vi have noget ud af ideerne. Vi skal finde ud af, hvilke ideer vi vil forfølge og så føre dem i mål," siger Kim Christoffersen og fortsætter.
"Det tredje punkt er, at vi skal diskutere vores spredningsstrategi. Kommunerne skal styrke forholdet til udefrakommende samarbejdspartnere, så borgerne får bedre service og produkter. Det kan både være virksomheder, foreninger eller, hvis det er et vejprojekt, beboerne på vejen," siger han.