Indledning
Rådgivende ordfører Bernadette Vergnaud fra Europa Parlamentets udvalg om Indre Marked og Forbrugerbeskyttelse (IMCO) har afgivet første udkast til betænkning med ændringsforslag til Kommissionens direktiv om ændringer (KOM (2011) 883) i direktivet om gensidig anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer (KOM 2005/36/EF).
Notatet gennemgår hovedpunkterne i ændringsforslagene og giver en FTF vurdering.
Der anvendes Æ for ændringsforslag og s for sideangivelse i den danske udgave af betænkningen, som er vedlagt. Der vedlægges også den engelske udgave. VB står for Vergnaud Betænkningen.
Ændring i princippet om delvis anerkendelse. (Æ 1, s.6)
Der foreslås en udvidelse af formuleringen om, hvornår en medlemsstat kan udlade at give delvis adgang. Ændringsforslaget udvider eksemplificeringen fra konkret at omtale læger eller andet sundhedspersonale.. til enhver profession med ansvar indenfor folkesundhed, sikkerhed eller sundhedsovervågning, bør medlemsstaten kunne udelukke de pågældende professioner fra ordningen med delvis adgang.
Bemærk at den engelske udgave af Vergnaud betænkningen anvender public health, som i den danske oversættes til folkesundhed.
FTF vurdering
Ændringsforslaget indebærer, at flere professioner indenfor sundhedsområdet kan blive omfattet af undtagelsen set i forhold til Kommissionens forslag. Det er positivt og foreslås støttet.
Undervisnings- og det pædagogiske område er fortsat ikke inddraget, hvilket ikke er acceptabelt. Undervisnings- og det pædagogiske område skal omfattes.
Det skal afklares nærmere, hvilken konsekvens princippet om delvis anerkendelse har i forhold til de erhverv, der indgår under den automatiske anerkendelse, herunder uddannelseskravene.
Public health oversættes i den danske udgave folkesundhed. Det er indsnævrende og bør i stedet oversættes til offentlig sundhed.
Ændring fra mindste til harmoniseret. (Æ 3, s. 7)
I forhold til betragtning 12 foreslås side 7 i VB en ændring af formuleringen anvendt i Kommissionens udkast harmoniserede mindstekrav til harmoniserede minimumskrav. I den engelske udgave udelades imidlertid minimum helt i ændringsforslaget så teksten lyder: ..harmonised training requirements
.
I forbindelse med Æ 45 side 34 siges at:
De uddannelseskrav, som princippet om automatisk anerkendelse bygger på, bør ikke betragtes som mindstekrav, men som et fælles grundlag, der giver mulighed for en løbende udvikling hen imod højere kvalitetsstandarder.
FTF vurdering
Det er en positiv intension, at se de stillede uddannelseskrav som et grundlag for løbende udvikling mod højere kvalitetsstandarder. En udeladelse af minimum må omvendt ikke kunne anvendes til at sænke uddannelseskravene og minimuskrav skal derfor opretholdes.
Frataget retten til at udøve sit erhverv (Æ 9, s. 11)
Omhandler en skærpelse af formuleringen i Kommissionens tekst.
FTF vurdering
Kan være problematisk at stramme så meget at også forsøg på falskneri er omfattet. Hvad indebærer forsøg på. Hvilken retstilstand og beskyttelse af den enkelte er der tale om?
Delegation og skærpet krav om samråd (Æ 10, s. 12-13).
Kommissionens forslag skærpes, således at delegationen på de nævnte områder som bl.a. omfatter udformningen af ajourførte uddannelsesannekser, skal ske efter samråd med eksperter, de nationale myndigheder, erhvervsorganisationer, repræsentanter for den akademiske verden, arbejdsmarkedets parter.
FTF vurdering
Ændringsforslaget er positivt, men bør strammes op (se senere).
Udvidet definitioner af livslang læring og ECTS (Æ 17, og 19 s. 17 og 19)
Definitionen af LLL og ECTS foreslås ændret.
FTF vurdering
FTF foreslår at de officielle definitioner fastholdes.
Fornyelse af erklæringer (Æ 24 og 26 s. 21 22.)
Det foreslås at værtsmedlemsstaten skal underrettes hvert år i stedet for Kommissionens hvert andet år.
FTF vurdering
Bør støttes således at værtsmedlemsstaten får bedre mulighed for at følge udviklingen.
Delvis adgang (Æ 34 s 27)
Som en konsekvens af ændringsforslag 1 strammes bestemmelsen om anvendelse af princippet om delvis adgang
for visse erhverv. I begrundelsen siges at målet er at medlemsstaten skal kunne friholde et helt erhverv fra princippet om delvis adgang, hvis det kan begrundes i tvingende almene hensyn.
FTF vurdering
Ændringsforslaget er positivt og foreslås støttet.
Kvalitetssikring af evalueringer. (Æ 48, s. 35-36).
Kommissionen foreslår at den kompetente myndighed hvert femte år udarbejder offentligt tilgængelige rapporter om deres efter- og videreuddannelsesprocedure for bl.a. sygeplejersker og jordemødre. Ændringsforslaget vedrører at evalueringerne skal udføres af institutioner, der er opført i EQAR (European Quality Assurance Register).
FTF vurdering
Det er principielt positivt, at der foreslås en kvalitetssikring af rapporterne, således at der ikke er frit valg af aktør. Der bør overvejes nærmere hvordan kvalitetssikringen skal foretages.
Adgangskrav til uddannelsen som sygeplejerske (Æ 56, s. 41)
Der foreslås en overgangsordning på seks år hvor medlemsstaterne kan tilpasse deres uddannelsessystem til kravet i Kommissionens forslag i artikel 31, stk. 1, der indebære et adgangskrav til uddannelsen som sygeplejerske på 12 års almen skolegang.
FTF vurdering
FTF lægger stor vægt på at Kommissionens forslag om at fastsætte adgangskravet til sygeplejerskeuddannelsen til 12 års almen skolegang.
Såfremt kravet ikke umiddelbart kan gennemføres, er forslaget om en overgangsperiode på seks år positivt, således at der tages hensyn til den nødvendige omstilling i de berørte medlemslande.
Anvendelse af ECTS og timer (Æ 55, s. 40 og Æ 59, s. 43)
Der foreslås en ændring af formuleringen i artikel 31 om uddannelsen til sygeplejerske, således at uddannelsen omfatter mindst tre års studier eller tilsvarende ECTS-meritpoint med mindst 4600 timers
Der foreslås en ændring af formuleringen i artikel 41, stk. 1, litra a således at uddannelsen til jordemoder omfatter
mindst tre år, hvilket omfatter mindst 5000 timers teoretisk og praktisk undervisning, eller tilsvarende ECTS-meritpoint.
FTF vurdering
FTF kan støtte anvendelsen af en kombination af ECTS og timer i opgørelsen af uddannelsernes kvantitative omfang. Anvendelsen af begge kriterier vil øge gennemsigtigheden af omfanget.
Sprogtest (Æ 70, 71 og 72, s. 70 ff.)
Det væsentligste ændringsforslag går på at udvide formuleringen med ..folkesundheden.. således at test kan gennemføres, hvis det drejer sig om erhverv der har konsekvens for folkesundheden og ikke kun patientsikkerheden.
Yderligere slettes at test kræver en
udtrykkelig anmodning fra de nationale sundhedssystemer
og der indføjes i stedet en præcisering af formålet med testen.
FTF vurdering
Det er positivt at formuleringen udvides og at der foreslås en præcisering af formålet, men der bliver uklart, hvem der har ansvaret for at gennemføre testen.
Der er alene fokus på sundhedssektoren. Det for alt for snævert. Den nationale myndighed skal ligeledes kunne iværksætte en sprogtest på det pædagogiske område og undervisningsområdet som en integreret del af anerkendelsesproceduren.
Der er ligeledes tale om en svækkelse i den engelske oversættelse, hvor control forlades til fordel for verification, hvilket ikke er acceptabelt.
Høringsbestemmelse (Æ 86, s. 59)
Der foreslås en høringsbestemmelse, der pålægger Kommissionen at bestræbe sig på at inddrage bl.a. faglige sammenslutninger og arbejdsmarkedets parter ved udarbejdelsen af de delegerede retsakter.
FTF vurdering
Forslaget er positivt, men for svagt formuleret. Der skal være en egentlig forpligtelse til inddragelse.