SAS’s nye beslutning om både at oprette baser i England og Spanien samt et nyt irsk selskab, der skal håndtere baserne, har skabt skuffelse og frustration hos kabinepersonalet, organiseret i Cabin Attendants Union, CAU.
Bente Sorgenfrey, formand for FTF, der er hovedorganisation for CAU, udtaler:
"Konkurrencevilkår og arbejdsvilkår må være ens på tværs af landegrænser, så vi undgår social dumping".
Christa Cere formand for det danske kabinepersonale i CAU, melder om skuffede og frustrerede kabinemedarbejdere:
"Beslutningen kan alene skyldes, at man ønsker at omgå de skandinaviske overenskomster. Det er for CAU uforståeligt at man benytter sig af et sådant træk, ikke mindst når selskabet er delvist ejet af skandinaviske regeringer. Vi er skuffede og frustrerede, hvilket jo ikke er den bedste start på dagen, hvor vi opstarter overenskomstforhandlinger", siger hun.
FTF-formand Bente Sorgenfrey vil nu kontakte hhv. finansministeren og transportministeren om, hvordan Danmark kan lægge pres på øvrige EU-lande for at sikre fælles vilkår for luftfarten – og på den måde være med til at sikre danske arbejdspladser.
SAS vil have lønnen ned 
Baggrunden for det nye træk fra SAS, er et ønske om at få nedbragt lønomkostningerne. SAS opretter to baser uden for Skandinavien: Én i London og én i Spanien. Samtidig har SAS fået driftstilladelse fra de irske myndigheder til at drive virksomhed fra Irland, et såkaldt AOC-certifikat. Planen skal ifølge en pressemeddelelse være effektueret i efteråret 2017.
Metoden med at udflage – altså at oprette base i et andet land og drive luftfart derfra – har bl.a. også Norwegian benyttet sig af.