Regeringens Kvalitetsudvalg har netop lanceret en række forslag om de videregående uddannelser, som især har fokus på universiteterne. Men på side 74-75 i udvalgets rapport har der indsneget sig et drastisk forslag om at indføre brugerbetalte suppleringsfag under åben uddannelse for de professionsbachelorer, der på et senere tidspunkt ønsker at tage en kandidat på universitet.
En brugerbetaling som netop er afskaffet, fordi den forsinker og forhindrer mange fx lærere, pædagoger, sygeplejersker, socialrådgivere og andre faggrupper i at videreuddanne sig efter et par år i job. Netop den slags brugerbetaling afskaffede regeringen, da den kom til. Og derfor vil regeringen ikke genindføre det igen, fastslår Socialdemokraterne nu.
”Vi har ingen planer om at indføre brugerbetaling, hvor det i dag er gratis. Det, vi har ændret, skal ikke rulles tilbage”, siger uddannelsesordfører Jeppe Bruus (S) til ftf.dk.
”Det er helt afgørende at sikre dem med en kort eller mellemlang videregående uddannelse mulighed for at videreuddanne sig senere hen. De faggrupper, der hører under FTF, fx sygeplejersker, lærere og pædagoger, skal have gode muligheder for at videreuddanne sig og læse videre på en kandidat. De skal ikke have ringere muligheder end andre. Det er regeringens ambition, at man skal kunne uddanne sig igennem hele livet”, fastslår Jeppe Bruus overfor ftf.dk.

FTF: Glædeligt regeringen står fast
I hovedorganisationen FTF, der repræsenterer 450.000 privat og offentligt ansatte med især korte og mellemlange videregående, vækker regeringens klare udmelding glæde.
”Det er klogt, at regeringen ikke vil genindføre brugerbetaling, da det ville spænde ben for de mange professionsuddannede, der ønsker at tage en kandidatuddannelse. Det kan fx være en sygeplejerske, der vil specialisere sig indenfor et prioriteret område til gavn for patienter og sundhedsvæsen”, siger formand for FTF, Bente Sorgenfrey, som samtidig slår fast, at suppleringskurser skal være den absolutte undtagelse:
”FTF mener, ligesom regeringen, at professionsbachelorer skal optages direkte på relevante kandidatuddannelser, og at en eventuel supplering skal lægges ind i kandidatuddannelsen”, understreger Bente Sorgenfrey.