FTF har følgende bemærkninger
FTF anerkender alle gode initiativer, der kan medvirke til, at fleksjobvisiterede personer med en begrænset arbejdsevne kan opnå tilknytning til arbejdsmarkedet. Men beskrivelsen af de aktuelle forsøg på fleksjobområder i forsøgsbekendtgørelsen efterlader et billede af, at de pågældende fleksjobbere lidt bliver opfattet som en kastebold, eller som en vare på de kommunale hylder, der frit kan ”sælges videre” eller ”udlånes” til hvem, der måtte byde ind på dem.
Det har selvfølgelig ikke været hensigten med forsøgsbestemmelsen om ansættelse i kommunale fleksjob og derfor bør bekendtgørelsen præciseres på en række forhold, så kommunerne administrerer tilladelsen til forsøg på et etisk, juridisk og ansættelsesretligt korrekt grundlag.
FTF foreslår følgende præciseret/understreget i forsøgsbekendtgørelsen
- Hvordan forholder ret og pligt sig for fleksjobberen, der hhv. skal gennemføre praktik eller udstationering i en anden virksomhed? Er der tale om et tilbud, som den ansatte fleksjobber kan afslå eller er der tale om en tvungen udstationering/praktik? De ansættelsesretlige vilkår, herunder funktionærloven og overenskomster i øvrigt skal indgå i denne beskrivelse.
- En klar beskrivelse af hovedformålet med forsøgene bør fremgå af bekendtgørelsen.
- En klar beskrivelse af målgruppen for disse forsøg, bør fremgå af bekendtgørelsen. Hvad menes der konkret med ”mest udsatte” og ”meget begrænset arbejdsevne”?
- I § 3 står det blot anført, at ”…..kommunen som arbejdsgiver får betaling for det arbejde, der udføres ……”. Det bør præciseres, hvilken form for betaling, der her er tale om.
- Endelig bør det understreges i § 1 eller i § 5, at disse forsøg alene kan gennemføres for fleksjobvisiterede, der ansættes i kommunerne efter 1. september 2013, så det står helt klart for kommunerne, at forsøgene ikke er tilladt for allerede ansatte fleksjobbere i kommunerne.