Digitaliseringen kommer til at fylde mere i løsningen af velfærdsopgaverne i fremtiden. Patienter vil i flere tilfælde via nettet kunne få hjælp uden at skulle til lægen, genoptræning kan foregå med direkte videoinstruktion fra fysioterapeut, og svage kan få et topmoderne toilet og dermed klare mere uden hjælp fra velfærdsmedarbejdere.
Regeringen, Danske Regioner og Kommunernes Landsforening tager i et nyt debatoplæg fat på diskussionen af de digitale muligheder.
Den offentlige sektor bruger hvert år 500 milliarder kroner, og der vil ifølge oplægget ikke strømme ekstra penge til området. Samtidig vil der blive flere ældre og færre til at løse opgaverne, lyder det fra regeringen, KL og Danske Regioner.
Samlet strategi senere i 2013
Målet er derfor at få skabt debat om en fælles digital strategi på sundheds-, undervisnings- og socialområdet. Den samlede strategi bliver præsenteret senere på året
Danskerne er ifølge afsenderne af folderen kommet langt med den digitale velfærd, men vi kan nå endnu længere. Det gælder blandt andet undervisning via nettet og mange andre velfærdsopgaver.
Folderen "Digital Velfærd. Nye muligheder for velfærdssamfundet" stiller en række spørgsmål indenfor de forskellige velfærdsområder. De handler om, hvor langt det offentlige kan gå, og hvad det giver af muligheder og udfordringer.
Medarbejdere vil være med
I FTF er formand Bente Sorgenfrey glad for, at der nu kommer en diskussion af de digitale muligheder. Som hovedorganisation for 450.000 privat og offentligt ansatte i 78 fagforbund taler FTF på vegne af blandt andre sygeplejersker, lærere, pædagoger og socialrådgivere.
"Mange af vores medlemmer er velfærdens kernetropper. De er drevet af faglig stolthed og stort kendskab til løsning af velfærdsopgaver. Det er derfor vigtigt, at medarbejderne bliver taget med på råd og inddraget i udviklingen af digitale løsninger," siger Bente Sorgenfrey og tilføjer:
"Når man indfører nye systemer, er medarbejderne meget centrale, da de kan være med til at designe et godt system for alle parter.
"Det er de klar til at gøre, og mange af ideerne kommer netop også fra medarbejderne. Det er helt afgørende, at medarbejderne bliver inddraget og vist tillid, da de har den daglige kontakt med borgere."
Oplægget nævner også medarbejderne flere gange, men der er meget få svar på, hvordan det skal ske.
"Derfor er det vigtigt, at vi sammen får diskuteret, hvordan vi får et godt samarbejde om digitalisering af den offentlige sektor," siger Bente Sorgenfrey og peger på, at det også er en naturlig del samarbejdet om en tillidsreform. "Jeg håber derfor, at vi sammen kan skabe gode digitale løsninger til gavn for borgerne, de ansatte og samfundet," slutter hun.