UC Viden er en ny portal, der omfatter publikationer, forsknings- og udviklingsprojekter, undervisningsforløb m.v. fra de syv danske professionshøjskoler og de to ingeniørhøjskoler (nu fusioneret ind i hhv. Aarhus Universitet og DTU). Portalen rummer i alle tilfælde en nærmere beskrivelse af aktiviteten, og der ofte direkte link til materialet på portalen. 
UC Viden er ikke bare en oversigt over skriftlige publikationer, selv om det er dem, der er flest af (2397 stk.). I UC Viden er viden også aktiviteter (229), undervisningsforløb (10), projekter (353), ikke-skriftlig produktion (fx film) (18) og konsulentydelser (18). I portalen kan man søge på alle disse former for viden specifikt. Portalen rummer også oplysninger om samarbejdspartnere og –projekter, og en ekspertbank. 
Professionshøjskolerne besluttede i 2008 at gøre it-systemet PURE (Publication and Research Platform) til et fælles sektorforankret system til videnregistrering, og der er foregået en omfattende udviklingsproces siden. Der er blevet lagt informationer ind i UC Viden siden 2010 og i februar 2013 var portalen så klar til en officiel åbning. 
Med portalen er det professionshøjskolernes ambition at sætte viden i spil, som kombinerer videnskabelig stringens og evidensbasering med et anvendelsesorienteret og innovativt sigte. Det skal udvikle, udbygge og omsætte det konkrete samspil mellem forskning, uddannelse og praksis, så ny viden bringes proaktivt i spil i praksisfeltet.
Kvalitetsrammen for UC
Viden
Den viden, som lægges ind i portalen, skal leve op til fælles, nationalt fastsatte kriterier.  Det nationale samarbejde om videnportalen har således også omfattet udviklingen af en kvalitetsramme for de forsknings- og udviklingsaktiviteter, der synliggøres i UC Viden.
Kvalitetsrammen er overordnet set et valideringssystem, som omfatter følgende nationalt definerede kvalitative kriterier, der kan anvendes på alle de forskellige former, som den ny viden fremtræder i, nemlig:
·        Pålidelighed
·        Konsistens
·        Gyldighed
·        Originalitet
·        Relevans
·        Robusthed  
·        Innovation
Kriteriernes konkrete formulering afspejler og varierer i forhold til den form, den ny viden fremtræder i. Eksempelvis varierer beskrivelsen af kriteriet konsistens  sådan her mellem tre udvalgte videnformer:

Videnform

Skriftlig produktion

Undervisningsforløb

Ikke-skriftlig
produktion

Kriteriet

konsistens


 

Overensstemmelse mellem præmisser, teori, metode og resultat

 

 

Indhold, teori og metode hænger sammen i forhold til mål for de studerendes læringsudbytte

 

 

Overensstemmelse mellem materialer, processer og fremtrædelsesform

 

 

Portal for studenterprojekter
I tilknytning til UC Viden er også en portal for studenterprojekter. Studenterprojekterne omfatter p.t.
·        2258 bachelorprojekter
·        3 diplomprojekter
·        20 afgangsprojekter fra ingeniørhøjskoler
·        70 afgangsprojekter fra akademiuddannelser
·        50 specialer på professionsbacheloruddannelser
·        126 andre studenterprojekter