Regeringen har offentliggjort Økonomisk Redegørelse, maj 2012. Redegørelsen tegner et billede af dansk økonomi, som fortsat er i krise, men der tegnes samtidig et billede af den økonomiske udvikling, som er mere positiv end tilfældet var i regeringens redegørelse for et halvt år siden.
Redegørelsen beskriver udsigterne for dansk økonomi for årerne 2012 og 2013. Den nyligt offentliggjorte 2020-plan beskriver forventninger til dansk økonomi med særlig fokus på den offentlige sektors økonomi frem til 2020.
Mere optimistiske vækstudsigter
Regeringen forventer fortsat beskedne vækstrater i 2012 og 2013. I 2012 regner regeringen med en vækst i bruttonationalproduktet, BNP på 1,1 pct. Vækstskønnet stiger til 1,5 pct. i 2013. I forhold til regeringens redegørelse fra december 2011 er der tale om en forbedring af vækstudsigterne på 0,1 pct. i begge prognoseår.
Baggrunden for den lille optimisme i prognosen er en vis bedring af de internationale konjunkturer. Redegørelsen slår derfor også fast, at det i prognosen er lagt til grund, at der ikke sker en forværring af den europæiske gældkrise. Hvis den forudsætning ikke holder, forventer regeringen et mere pessimistisk scenarie, hvor væksten reduceres til -0,4 pct. i 2012 og -0,3 pct. i 2013. I det negative scenarium vil Danmark være i recession.
Svag i stigning i beskæftigelsen
Regeringen understreger, at væksten i dansk økonomi i 2012 og 2013 ikke vil være stærk nok til at sikre en markant fremgang i beskæftigelsen. Den samlede beskæftigelse ventes at stige med 3.000 i år og 4.000 personer til næste år.
Beskæftigelsesfremgangen fordeler sig med en stigning i den offentlige beskæftigelse på 6.000 personer i år og 3.000 personer næste år.  Forventningen om øget offentlig beskæftigelse kommer efter en markant beskæftigelsesnedgang i 2011.
I den private sektor forventes beskæftigelsen at falde med 3.000 personer i 2012, hvorefter den stiger med 1.000 personer i 2013. Den skønnede vækst i den private produktion, som indtræffer fra slutningen 2012, vil derfor først med en vis forsinkelse give sig udslag i stigende privat beskæftigelse.
Den svage forventning til udviklingen i beskæftigelsen betyder også en uændret ledighedssituation i 2012 og et svagt fald i ledigheden på ca. 10.000 i løbet af i 2013. Faldet i ledigheden drives – ud over af den stigende beskæftigelse hen imod slutningen af 2013 – også af forkortelsen af dagpengeperioden.
I forhold til december-vurderingen er der tale om en nedjustering af ledigheden på ca. 10.000 i både 2012 og 2013.
Danmarks lønkonkurrenceevne
Redegørelsen slår fast, at Danmarks lønkonkurrenceevne er en væsentlig barriere for danske eksport og at Danmark over en 10 årig periode har samlet set har haft et tab af lønkonkurrenceevne på ca. 20 pct. Det vil forsinke genoprettelsen af dansk økonomi.
Finanspolitikken skal understøtte væksten
Det skønnes, at det offentlige forbrug øges med 1,3 pct. i 2012. Det er en opjustering på 1,0 pct. i forhold december-redegørelsen. Det er dog alene en afledt virkning af, at kommunerne i 2011 brugte 6 mia. kr. mindre end budgetteret.
Som led i kickstarten af dansk økonomi fremrykkes de offentlige investeringer i 2012 og vokser med 11 pct. Samtidig tilbagebetales efterlønsbidragene.
Samlet set bidrager finanspolitikken dermed i 2012 positivt til dansk økonomi ved at øge væksten med 0,5 pct. I 2013 forholder det sig modsat. Her vil den førte finanspolitik reducere BNP-væksten med 0,8 pct. Det skyldes, at væksten i det offentlige forbrug falder til 0,3 pct. og de offentlige investeringer nedsættes med 20 pct.
De stramme vækstrater i den offentlige økonomi i især 2013 er fastlagt under hensyntagen til, at Danmark skal overholde EU-henstillingen om forbedring af den strukturelle saldo. I 2013, hvor væksten i dansk økonomi stadig er spinkel og sårbar drives væksten alene af en forventning om en stigning i det private forbrug og i eksporten.
FTF-vurdering
Regeringens prognose viser, at der fortsat hersker stor usikkerhed om, hvilken retning dansk økonomi tager. Kickstarten af dansk økonomi i 2012, som er med til at sikre vækstfremgang, er derfor et godt tiltag. Desværre et tiltag som ikke videreføres i 2013, hvor finanspolitikken strammes op og bidrager negativt til dansk vækst. Opstramningen af finanspolitikken sker med baggrund i EU’s henstilling om at forbedre den offentlige saldo, selvom det efterfølgende har vist sig at Danmark ikke har overskredet budgetrammerne. Set i lyset af de netop igangsatte trepartsforhandlinger om at øge arbejdsudbuddet, er det vigtigt at finanspolitikken understøtter væksten og beskæftigelsen. Vækstrammen for det offentlige forbrug er meget beskedne i 2012 og 2013.
Regeringen sender i redegørelsen også et kraftig signal til arbejdsmarkedets parter om at holde igen med lønudviklingen. Et signal som også er blevet hørt ved de seneste overenskomstforhandlinger, hvor lønstigningstaksten var meget beskeden. Men ligesom det er vigtig at holde fokus på lønudviklingen i en krisetid, er det vigtigt at være opmærksom på den manglende produktivitetsudvikling. Redegørelsen viser, at den manglende produktivitetsudvikling i dansk erhvervsliv i gennem en lang årrække har spillet en næsten ligeså stor rolle for tabet af konkurrenceevne som lønudviklingen.