Selvledelse er efterhånden blevet en fast del af hverdagen for mange faggrupper så som sygeplejersker, lærere, fysio- eller ergoterapeuter. Begrebet bruges oftest i fag, hvor det er en fordel, at den enkelte ansatte handler selvstændigt, initiativrigt og ansvarligt, uden at ledelsen skal ind over hver gang.
På trods af, at flere faggrupper bruger begrebet jævnligt, er der opstået flere myter om, hvad selvledelse indebærer. Det fortæller konsulent og ekspert i selvledelse, Sanina Kürstein.
"Den første myte er, at god eller dårlig selvledelse har noget med personligheden hos den enkelte medarbejder at gøre", siger Sanina Kürstein.
"Den anden myte opstår, når enten ledere eller medarbejdere misforstår selvledelse. Den ansatte mener måske ikke, at nogen skal blande sig i hans eller hendes arbejdsopgaver – heller ikke egen leder. Det frustrerer lederen", uddyber hun.
Råd til medarbejdere og ledere
Selvledelse kræver derfor kompetenceudvikling, og alle medarbejdere bør få en introduktion til selvledelse. Ellers er konsekvensen, at ledelsesstilen går ud over samarbejdet i medarbejdergruppen:
"Fællesskabet på en arbejdsplads går i opløsning, hvis man ikke arbejder struktureret med at klæde medarbejderne på til at håndtere de mange forskellige roller, selvledelse indebærer", siger Sanina Kürstein.
Hun henviser til fem roller, en selvledende medarbejder skal beherske for at aflive myte nummer et:
- Rollen som specialist
- Rollen som kollega og ansat
- Rollen som leder af sit arbejde
- Rollen som innovatør og udvikler
- Rollen som sin egen personaleleder i hverdagen
Hvis der ikke er fokus på rollerne, kan konsekvensen være stress, klager over sammenhæng mellem tid og opgaver samt klager over mangel på lydhørhed fra ledelsen, forklarer Sanina Kürstein. Det kræver derfor indsigt og uddannelse at være god selvleder.
I samme tråd giver hun følgende råd til ledere, der vil aflive myten om, at ledere er overflødige, når medarbejderne skal være selvledende:
- Gør din vision for selvledelse klar
- Fortæl, hvordan du ønsker, dine medarbejdere skal være "sin egen gode leder i hverdagen"
- Fortæl, hvornår du ønsker medarbejderen skal bruge dig – fx til spørgsmål om mistrivsel og stress
- Sørg for faste, fælles mødedage med mødepligt
- Tal om, hvilke forskellige værktøjer I har til at håndtere udfordringerne ved at have frihed i hverdagen
- Stil dig til rådighed ved sparring af prioriteringer, udfordringer og dilemmaer hos din medarbejder