Effektiv kommunikation er en forudsætning for, at du kan nå dine mål. På den ene side skal du være opmærksom på, at dit budskab er klart og enkelt, på den anden side skal du være opmærksom på, at dit budskab er tilpasset de kanaler, du tænker at bruge. Og det er blot noget af det, du skal huske på, når du vil kommunikere klart. Kommunikationsrådgiver og partner i Inspire Film, Rikke Sternberg, giver her et par gode råd til, hvordan du kan stramme op på din kommunikation.

1. Start med modtageren
Når man skal i gang med at forberede en kommunikationsstrategi eller -indsats er det oplagt at starte helt oppe i helikopteren med at se på, hvem ens modtagergruppe er, og hvorfor man mener, at man har et relevant budskab til dem.

2. Få overblik over kanalerne
Når man har gjort sig klart, hvem målgruppen er, bør man danne sig et overblik over relevante kanaler. Nogle er måske formaliserede og derfor obligatoriske, andre er mindre formelle. Nogle har man selv råderet over, andre skal man gøre sig fortjent til at få adgang til: Eksempelvis eksterne medier, hvad enten man skriver et læserbrev, bliver ringet op af lokalradioen eller sidder over for en journalist.

3. Gentagelse gavner
Uanset hvilken kanal, man vil bruge, så skal man kunne skærpe sit budskab og formulere sig så forståeligt og enkelt som muligt. Hvis formålet fx er, at målgruppen skal gøre noget anderledes i morgen, end de gjorde i går, skal det være helt tydeligt for dem, hvad det er. Vær ikke bange for at gentage en god pointe. Det tager tid og repetition at trænge igennem ’lydmuren’.

4. Styr på prioriteterne
Overvej også, hvor meget tid du kan sætte af, hvornår du vil prioritere kommunikation, og hvor mange kanaler du kan holde overblik over, hvis du primært skal gøre det selv. I dag, især i forhold til sociale medier, kan man ikke engagere en målgruppe med envejskommunikation. Forbered dig derfor også på, at du kan blive stillet spørgsmål, endog blive kritiseret. Det skal du også have en strategi for. En del af den strategi kan handle om at vide, hvor man kan gå hen for at få rygstøtte til det kommunikative arbejde.