FTF kan ikke tilslutte sig forslaget om at begrænse adgangen til videregående uddannelse for personer, som allerede har en videregående uddannelse på samme eller højere niveau.  

Forslagets negative konsekvenser

Det begrænser mulighederne for relevante karriereskift undervejs i arbejdslivet. Der er mange uddannelser, som ganske enkelt ikke kan gennemføres som deltidsuddannelse eller sammenstykkes af enkeltfag under lov om åben uddannelse / deltidsbekendtgørelsen. Dermed bliver mennesker reelt forhindret i at realisere deres uddannelsesønsker, også selv om de måtte være i stand til at betale den deltagerbetaling, som opkræves for deltidsuddannelser og enkeltfag. 

Det betyder også, at regeringen afskærer muligheden for at tage en uddannelse på samme eller lavere niveau, selvom det fagligt kan være et meget relevant i forhold til den første videregående uddannelse, fx for en ergoterapeut at uddanne sig til sygeplejerske eller for en finansøkonom at uddanne sig til datamatiker. FTF mener, at samfundet hermed går glip af højt specialiseret og kvalificeret arbejdskraft. 

Det lukker også muligheden for relevant videreuddannelse for fx en bygningskonstruktør, der ønsker at læse til ingeniør eller arkitekt, eller for en sygeplejerske, der ønsker at uddanne sig til psykolog eller læge, fordi disse uddannelser kræver, at man starter forfra på en bacheloruddannelse. Det første uddannelsesvalg kommer dermed til at få begrænsende konsekvenser for resten af arbejdslivet.

FTF forudser, at uddannelsesloftet af samme grund vil betyde et øget frafald blandt studerende, som er i gang med deres første videregående uddannelse.  

FTF vurderer endvidere, at forslaget kan have den effekt, at personer, som ikke trives i deres fag eller af andre personlige grunde har brug for at skifte spor, først får mulighed for at uddanne sig ud af professionen når der foreligger helbredsmæssige problemer. Det vil være uhensigtsmæssigt for samfundet og ulykkeligt for den enkelte. 

En helt særlig problemstilling drejer sig om personer, som har gennemført deres uddannelse før overgangen til professionsbacheloruddannelser. Med en MVU-titel kan det være vanskeligt at blive optaget på en relevant kandidatuddannelse, og her vil videreuddannelse på professionsbachelorniveau være måden, hvorpå den enkelte kan kvalificere sig. 

Dispensationer

Der lægges med lovforslaget op til, at ministeren fastsætter dispensationsbestemmelser for personer, som af helbredsmæssige årsager ikke længere kan anvende deres videregående uddannelse, og til personer, der har en forældet videregående uddannelse. Endvidere kan ministeren kan dispensere for så vidt angår videregående uddannelser med et særligt arbejdsmarkedsbehov.

Endelig beskrives mulighed for at fastsætte regler om, at personer med en videregående uddannelse, der er blevet gennemført for et nærmere fastsat antal år siden, ikke omfattes af begrænsningen i adgang til videregående uddannelse. 

FTF støtter, at disse dispensationer indgår i bemyndigelsen til ministeren og forudsætter, at de anvendes i praksis, og at det er den enkelte uddannelsesinstitution, som vurderer, om dispensationsbetingelserne er til stede (bortset fra dispensationer på grund af arbejdsmarkedsbehov).

FTF anbefaler, at der endvidere i lovforslagets bemærkninger beskrives en klar hjemmel til at ministeren fastsætter regler om dispensation for personer med en videregående uddannelse, som er gennemført for et antal år siden. Dispensationen skal være generel, dvs. omfatte alle personer, som har brugt / bruger deres første videregående uddannelse på arbejdsmarkedet, uanset hvilken uddannelse de har taget som deres første videregående uddannelse og uanset hvilken uddannelse de ønsker at tage som deres uddannelse nr. 2.

FTF ser gerne, at dispensationsordningen bliver så omfattende som muligt inden for det samlede provenu af lovforslaget.

Det forudsættes, at dispensationen for personer med en forældet videregående uddannelse, dvs. en uddannelse som ikke har været benyttet i 5 år, ikke berøres af den beskrevne dispensation for personer, som har brugt deres uddannelse.

Øvrige bemærkninger:

FTF opfordrer ministeren til at sikre, at de videregående uddannelsesinstitutioner i videst muligt omfang udvikler deltidsuddannelser, som giver voksne mulighed for at realisere deres uddannelsesønsker gennem åben uddannelse, der hvor uddannelsesloftet sætter en stopper for at uddanne sig i det ordinære uddannelsessystem.