Dagpenge er på alles læber. Men det lader til, mange har glemt det egentlige formål med både dagpenge og de ydelser, nogle arbejdsløse får, når retten til dagpenge udløber. Målet er ikke at parkere dem på offentlig forsørgelse. Formålet er at få dem tilbage i job – og at sikre dem et forsørgelsesgrundlag, indtil det lykkes.
Arbejdsgivere, fagbevægelse og regeringens ekspertudvalg har fremhævet, at samtaler mellem den arbejdsløse og jobcentret er et godt redskab. Derfor er det mildt sagt underligt, at arbejdsløse, som får arbejdsmarkedsydelse, er overladt til sig selv uden ret eller pligt til samtaler med jobcentret.
15 procent af de, der ikke længere har ret til dagpenge, får nu arbejdsmarkedsydelse – en midlertidig ydelse, som blev sat i værk for at afbøde faldet ud af dagpengesystemet.  FTF har foreslået, at ydelsen bliver forlænget. Det forslag er allerede blevet vel modtaget af flere parter i debatten, og statsminister Helle Thorning-Schmidt er åben for, at arbejdsmarkedsydelsen bliver en del af finanslovsforhandlingerne.
Men der er ikke kun brug for en forlængelse – også for forbedring. Målet er jo ikke, at arbejdsløse forbliver på arbejdsmarkedsydelsen, men at de kommer i varig beskæftigelse. Vi kan ikke være bekendt at parkere dem på en ydelse, uden jobcentret tager initiativ til samtaler, hvor de får tilbud om fx jobrotation, løntilskudsjob, virksomhedspraktik eller andre arbejdsmarkedsrettede tilbud, som de faktisk stadig har ret til.
Det bør være en del af finansloven for 2015, at jobcentret mindst hver tredje måned afholder samtaler med arbejdsløse, der får arbejdsmarkedsydelse.