FTF har modtaget ministeriets høring af 14.01.2014 om udkast til bekendtgørelse om professionsbacheloruddannelsen til pædagog og har følgende bemærkninger:
Professionsbacheloruddannelserne er som grunduddannelser opbygget af en række centrale elementer, der samlet set skal sikre uddannelser af høj kvalitet. For den færdiguddannede betyder det bl.a. at uddannelsen skal give en dyb faglighed indenfor det pågældende professions- og erhvervsområdet, brede kompetencer der styrker evnen til tværfagligt samarbejde og ikke mindst et godt afsæt for mobilitet. Det kan være mobilitet i betydningen bevægelse mellem professionshøjskolerne eller ønske om videreuddannelse, men naturligvis også geografisk mobilitet. Uddannelsen skal med andre ord være brugbar og efterspurgt på et nationalt arbejdsmarked.
Ser man på tværs af de eksisterende bekendtgørelser og studieordninger på professionsbachelorområdet sikres den nationale profil gennem reguleringen af forholdet mellem uddannelsens fælles del og institutionsdel. Det er gennemgående at tyngden ligger i fællesdelen for at sikre den nationale profil og niveau. 
Udkastet til bekendtgørelsen for pædagoguddannelsen bryder afgørende med dette princip. Kun ganske få elementer skal reguleres i fællesdelen. Der er en stor risiko for at uddannelsens nationale profil svækkes afgørende, og FTF vil derfor foreslå at forholdet mellem den fælles del og institutionsdelen gentænkes. Konkret kunne bl.a. ECTS-fastlæggelse af fagmoduler og kriterier for adgang til specialiseringer placeres i fællesdelen.
En afgørende udfordring ved den meget høje grad af decentralisering er, at sikre tilstrækkelige praktikpladser indenfor de enkelte specialiseringer. Der er efter FTF opfattelse behov for at ministeriet tilvejebringer en forpligtelse for regioner og kommuner til at stille det nødvendige antal praktikpladser til rådighed. Det er ligeledes helt afgørende, at der sikres den nødvendige uddannelse af praktikvejlederne, hvilket i øvrigt også er påpeget i evalueringen af den hidtidige pædagoguddannelse. Behovet for at sikre uddannelse af praktikvejlederne er yderligere skærpet med vejledernes vigtige rolle ved prøverne i praktikken.
Ved høringen af forslag til lov om ophævelse af lov om pædagoguddannelsen foreslog FTF, at styrke det specialpædagogiske område, således at det ville få langt større vægt i særligt specialisering a og b.  Ifølge ministeriets kommenterede høringsoversigt til lovforslaget dateret 30.9.2013 blev der i lovforslaget foretaget en ændring således at viden om specialpædagog skulle have større vægt i specialiseringerne. FTF finder ikke at denne ændring er tydeligt afspejlet og tilstrækkeligt vægtet, og vil i forhold til bekendtgørelsesudkastet opfordre til en sådan yderligere styrkelse. Det kunne være ved at praktikelementerne understøtter viden om det specialpædagogiske område.
Endelig vil FTF stærkt opfordre til, at der nedsættes en følgegruppe med repræsentation fra de relevante interessenter. Der vil være behov for i implementeringsfasen løbende at opsamle erfaringer med og drøfte udviklingen af bl.a. søgningen til specialiseringerne, og hvordan der sikres tilstrækkelige praktikpladser med den ønskede kvalitet.