Kontanthjælpsreformen træder i kraft 1. januar 2014. Den vil medføre omfattende ændringer på flere områder. LO og FTF har i et fælles høringssvar, især fokuseret på nye bestemmelser om nytteindsats og ny bestemmelse om ydelse til unge med andre problemer end arbejdsløshed.
Nytteindsatsens formål er at den enkelte ledige på kontanthjælp nu skal arbejde for sin ydelse og således løse opgaver, der har en nytteværdi for samfundet, mens de er ledige. LO og FTF er bekymret for, at disse nyttejobs vil fortrænge ordinære ansatte. Derfor understreges det i høringssvaret, at nyttejobs skal supplere det eksisterende arbejdsmarked og ikke erstatte ordinære job.
Nytteindsatsens formål er at den enkelte ledige på kontanthjælp nu skal arbejde for sin ydelse og således løse opgaver, der har en nytteværdi for samfundet, mens de er ledige. LO og FTF er bekymret for, at disse nyttejobs vil fortrænge ordinære ansatte. Derfor understreges det i høringssvaret, at nyttejobs skal supplere det eksisterende arbejdsmarked og ikke erstatte ordinære job.
For de såkaldte aktivitetsparate unge, indføres et aktivitetstillæg til kontanthjælpen, så de i aktive perioder får den samme ydelse som de får i dag. Men ydelsen træder først i kraft efter tre måneder. LO og FTF mener ikke, at unge med andre problemer end ledighed, kommer hurtigere i beskæftigelse af, at ydelsen bliver sat ned i de tre første måneder af en aktiveringsperiode.