For at skabe vækst og arbejdspladser i Danmark har vi brug for dygtige studerende og forskning, der tager udgangspunkt i virkeligheden på både private og offentlige arbejdspladser.
Forskning handler ikke bare om ny teknologi til industrien, men også om hvordan vi får uddannet dygtige pædagoger, bioanalytikere, sygeplejersker, konstruktører og finansøkonomer.
Hvis vi vil modernisere den offentlige sektor og skabe vækst og produktivitet i den private sektor, er det helt afgørende, at erhvervsakademier og professionshøjskoler får mulighed for selv at forske. Det skal ske i et i et tæt samspil med arbejdsmarked, uddannelsessteder og det omgivende samfund.
Det handler om, at ny viden skal bringes direkte i anvendelse i erhverv og professioner og dermed bidrage til at fremme vækst på det private arbejdsmarked og samtidig udvikle kvalitet og effektivitet i den offentlige sektor.
Mere konkret forskning gavner alle
Derfor er FTF rigtig glade for et nyt lovforslag, L 63, som Folketinget førstebehandler i dag. Det sikrer, at erhvervsakademier og professionshøjskoler fremover skal bygge deres uddannelser på ”forsknings- og udviklingsviden”, og det er godt.
Fremover skal uddannelsesstederne selv forske med udgangspunkt i virkeligheden på arbejdspladserne. Den forskning skal indgå i uddannelserne, så de studerende tilbydes en mere praksisnær undervisning, der baserer sig på relevant viden.
Kvalitet og effektivitet
Regeringen tager med den nye lov et vigtigt skridt i den rigtige retning, når forskning på professionshøjskoler og erhvervsakademier bliver skrevet ind i loven. Men dette første skridt bør følges op af flere.
Uddannelsernes videngrundlag er afgørende for, at hver enkelt studerende får den bedst mulige uddannelse, baseret på ny viden af høj kvalitet. Videngrundlaget er fundament for grunduddannelser, som kan bære igennem et helt arbejdsliv med skiftende udfordringer og krav. Det er rigtig vigtigt, at basis er i orden. Det er også en forudsætning for, at den enkelte fagprofessionelle har mulighed for at videreuddanne sig livet igennem.
Og det er derfor, at jeg siger tillykke til uddannelserne, de studerende og de kommende arbejdsgivere. Det handler om kvalitet i undervisningen. Og det handler om at bidrage til at fremme vækst på det private arbejdsmarked og udvikling af kvalitet og effektivitet i den offentlige sektor.