FTF har modtaget forslag til lov om ændring af lov om erhvervsuddannelser i høring og har følgende bemærkninger:
Lovforslaget rummer en række positive elementer, som kan sikre en bedre og mere reel uddannelsesgaranti for eleverne. FTF vil særligt pege på følgende:
Etablering af praktikcentre. Det er positivt, at praktikcentrene udgør en ny samlet model for afholdelse af praktikuddannelse i et praktikcenter (skolepraktik) gennem et øget samspil mellem skolepraktik, delaftaler, korte aftaler og restuddannelsesaftaler. Skolepraktikken bliver således en integreret del af praktikcentrene, men i en ny ramme. Det forventes, at praktikcentrene placeres med en rimelig geografisk spredning.
Ifølge bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser (§ 66 b, stk. 1 og 2) side 10 ”skal alle faglige udvalg i forbindelse med deres udviklingsredegørelse opfordres til at vurdere behovet og mulighederne for at indføre fleksible uddannelsestider, således at praktikuddannelsens varighed, struktur og indhold kan tilpasses de konkrete uddannelsesforhold”. Det må forudsættes, at denne formuering ikke medfører en ringere kvalitet på uddannelsen.
Det er også positivt at karensperioden til skolepraktik afskaffes, således at egnede praktikpladssøgende elever, som ved afslutningen af et grundforløb ikke har en uddannelsesaftale, hurtigt kan blive optaget på skolepraktik.
Det er godt, at den nuværende midlertidige adgang til øvrige trin i skolepraktik for elever, der har gennemført trin 1 med skolepraktik, gøres permanent.
Endelig skal nævnes et af de initiativer, der drejer sig om øget kvalitet i erhvervsuddannelserne, nemlig forslaget om et kompetenceløft af den pædagogiske ledelseskompetence på erhvervsskolerne.
FTF kan støtte, at der fastsættes regler om kvalifikationskrav til lederne på institutioner, der udbyder erhvervsuddannelser. På denne måde kan det sikres, at lederne har de pædagogiske lederkompetencer, som er nødvendige for at institutioner kan levere undervisning af god kvaliltet.
FTF vil foreslå, at de relevante organisationer inddrages i fastlæggelsen af disse krav.