? Jeg forventer nu, at Uber stopper med at udbyde piratkørsel i Danmark. Vi skal have stoppet den ulovlige og unfair konkurrence, som Uber har ført til, siger hun.

? Det er en god dag i dag. Nu har vi endelig fået slået fast med syv-tommers søm, at Ubers forretningsmodel fører til piratkørsel uden om dansk lovgivning. Vi forventer nu, at Uber stopper med at udbyde ulovlig piratkørsel i Danmark. Uber har intet med deleøkonomi eller grøn omstilling at gøre. Uber tilbyder en billigere form for taxikørsel. I ulovlig konkurrence med landets taxivognmænd og taxichauffører. Det holder ikke, siger Lizette Risgaard, formand for LO.

Hendes reaktion kommer efter Københavns Byret i dag har afsagt dom mod seks Uber-chauffører, der har kørt for den omdiskuterede kørsels-tjeneste Uber. De er blevet dømt for at køre ulovlig taxakørsel og har fået seks bøder.

Vi byder ny teknologi velkommen, men på ordentlige vilkår!
Nye platformsvirksomheder som fx kørselstjenesten Uber tegner konturerne af et helt nyt arbejdsmarked. Lizette Risgaard understreger, at de nye platformsvirksomheder er forpligtet af de samme love og regler, som resten af virksomhederne i Danmark.

?Vi vil gerne byde ny teknologi og smartere forretningsmodeller velkommen. Men det er reel innovation, vi skal konkurrere på i Danmark, ikke på, hvor god man er til skatteunddragelse og unfair konkurrence. Platugle-økonomier, der ikke bidrager til fællesskabet, skal ikke være del af det danske arbejdsmarked, siger LO?s formand.

Lønmodtagere har også rettigheder i de nye platformsøkonomier
Desuden er det vigtigt, at de nye forretningsmodeller respektere den danske model, der bl.a. pålægger virksomheder at sikre de ansattes rettigheder:

? Vi har ingen interesse i forretningsmodeller, der minder om det Vilde Vesten, hvor arbejdende folk ikke har ret til fx ordentlig løn, pension, uddannelse og ferie. Det er fortidens forretningsmodel ? ikke fremtidens, siger Lizette Risgaard.

Chauffører hænger selv på bøden
Uber-chauffører er allerede blevet dømt for at køre ulovlig piratkørsel i flere andre europæiske lande, bl.a. i Sverige, Norge og Frankrig.

? Jeg kan kun opfordre Uber-chauffører herhjemme til at tænke sig kraftigt om ? bøderne skal de nemlig personligt betale, Uber betaler dem ikke ? det kan vi se i andre europæiske lande, siger Lizette Risgaard.

Kontakt til LO?s pressetelefon: 23384214.