følge en Ryanair-kontrakt, som LO har i sin fulde ordlyd, fremgår det, at de ansatte kun får en tredjedel af deres løn under ferie, og at de max kan få arbejde 11 måneder om året for selskabet ? samtidig med, at de ikke må have andre arbejdsgivere resten af året.
Desuden skal de ansatte selv betale for leje af uniform og id-kort, de skal stå til rådighed alle ugens 7 dage året rundt, med skiftende arbejdstider, og de ansatte kan pålægges at arbejde med udgangspunkt i et andet land med kort varsel. Den pågældende kontrakt udløber 15. april i år og har været genstand for en retssag i Norge mellem en tidligere ansat stewardesse og Ryanair.
Helt i tråd med fagbevægelsen
De adspurgte i Epinion-undersøgelsen er blevet stillet spørgsmålet: ?Mener du, det er social dumping, når ansatte hos flyselskabet (Ryanair) har de nævnte vilkår?? (de nævnte ovenstående forhold). Heraf svarede 70 procent ?ja?, 16 procent siger ?nej? og 14 procent siger ?ved ikke?.
? Det er en vigtig undersøgelse, fordi den viser, hvordan folk ser på de arbejdsforhold, som er nævnt i kontrakten. Det er opløftende, at befolkningens opfattelse ligger helt i tråd med fagbevægelsens, når det gælder medarbejderforholdene i Ryanair?.
? Undersøgelsen understreger behovet for en overenskomst med ordentlige danske arbejdsvilkår, sådan som Serviceforbundet har ønsket med Ryanair, siger Lizette Risgaard.
Første møde i sag om konflikt i dag
I dag kl. 14.30 mødes Serviceforbundet og FPU, der organiserer piloter og kabinepersonale i Københavns Lufthavn, til et første forberedende møde i Arbejdsretten med Ryanair. Formålet med mødet er at aftale en tidsplan for sagens videre gang i retten. Baggrunden er, at Serviceforbundet har varslet konflikt mod Ryanair, da det ikke er lykkedes at indgå overenskomst med selskabet.
Samtidig med konfliktvarslet har LO bedt Arbejdsretten om at godkende en kommende konflikt mellem de to parter. Arbejdsretten har mulighed for at hastebehandle sager om konflikters lovlighed. Det er LO?s ønske, at sagen bliver afgjort inden den 26. marts 2015, hvor Ryanairs base i Kastrup starter op.
Hvis Arbejdsretten ikke kan nå at afgøre sagen inden den 26. marts 2015, vil Serviceforbundet udsætte hovedkonfliktens starttidspunkt. LO?s medlemsforbund starter ikke en konflikt, før den med sikkerhed er godkendt som lovlig.
Se faktaark (pdf)
Se tidslinje og miniordbog (pdf)
Kontakt: Kommunikationskonsulent Peter Palshøj, tlf. 6115 0210 og pressekonsulent Anette Bindslev, tlf. 23 38 42 14.