? Ryanair påstår, at de ikke er omfattet af dansk lovgivning. Det er LO uenig i, fordi de har baser i Danmark. Ryanair har også sagt, at de vil møde enhver konflikt med retslige skridt. Derfor beder vi nu Arbejdsretten om på forhånd at blåstemple Serviceforbundets konfliktvarsel som lovligt, siger LO?s advokat på sagen, Peter Nisbeth.

Med anerkendelsessøgsmålet er det LO?s ønske at få afgjort sagen så hurtigt som muligt og helst inden den 26. marts 2015, hvor Ryanair starter en base i København.

Serviceforbundet varsler konflikt

Brevet fra LO til Arbejdsretten afleveres samtidig med, at Serviceforbundet varsler konflikt mod Ryanair. Konflikten varsles fordi Ryanair på det bestemteste har afvist at indgå i forhandlinger om en overenskomst med Serviceforbundet, der via landssammenslutningen Flybranchens Personale Union (FPU) organiserer piloter og kabinepersonale. Ryanair har meddelt, at flyselskabet starter flyvninger fra Københavns Lufthavn d. 26. marts.

? Det allerbedste ville være at mødes med Ryanair med henblik på at indgå overenskomst. Det har Ryanair desværre kategorisk afvist, og derfor har Serviceforbundet ? helt i overensstemmelse med den danske arbejdsmarkedsmodel ? varslet konflikt, siger Thilde Waast, formand for FPU.

Hvis Ryanair fortsat afviser at indgå forhandlinger om overenskomst, kan hovedkonflikten senere bakkes op af en sympatikonflikt fra medlemmer af LO-forbundene. Det betyder, at medlemmer af et LO-forbund ikke udfører arbejdsopgaver, der hidrører fra eller er bestemt for den konfliktramte arbejdsgiver. Det kan bl.a. betyde, at Ryanair ikke kan få håndteret bagage eller fx få leveret brændstof. Omfanget af en sympatikonflikt bliver koordineret mellem forbundene.

Se faktaark (pdf)
Se tidslinje og miniordbog (pdf)

Kontakt: Pressekonsulent Anette Bindslev, tlf. 23 38 42 14.