Seneste nyheder

Modsatrettet lønudvikling

Danmarks Statistik har nu offentliggjort tal for den private sektor og nået frem til en lille stigning i lønstigningstakten, nu 1,4 procent mod 1,3 i 2. kvartal 2014. For den offentlige sektor nåede DST frem til et fald i lønudviklingen. Mest bemærkelsesværdig er en halvering af stigningstakten indenfor statens område.

Fagligt aktive til politikere: Samfundets DNA er truet

Politikere, fagligt aktive tillidsfolk, fagforeningsledere og en enkelt arbejdsgiver tørnede sammen i en livlig debat, om konkurrencestaten truer velfærdssamfundet og skaber stress, dårlig kvalitet og forringer arbejdsmiljøet. Samfundets DNA er truet, hvis I ikke ændrer kurs, lyder advarslen til politikerne fra fagligt aktive pædagoger, bankfolk og sygeplejersker.

FN-organisation: Dansk regering skal respektere frie forhandlinger

Ny afgørelse fra FN-organisationen ILO fastslår, at regeringen burde have inddraget Danmarks Lærerforening i forberedelsen af det lovindgreb, som afbrød lockouten af skolelærerne i foråret 2013. Kun arbejdsgiverne i Moderniseringsstyrelsen blev hørt, og det er beklageligt, fastslår ILO, der forventer at regering og arbejdsgivere ændrer praksis ved fremtidige overenskomstforhandlinger. En meget tilfredsstillende afgørelse, mener FTF og Danmarks Lærerforening.

EU-fond skal skabe vækst

EU vil sætte gang i den skrantende økonomi med en fond til strategiske investeringer, hvoraf langt størstedelen af midlerne skal komme fra private investorer. Det er imidlertid tvivlsomt, om de private investorer vil medvirke tilstrækkeligt med midler, og om virksomhederne vil investere mere, hvis ikke der er efterspørgsel efter deres varer.

MED-repræsentanter klar til samarbejde

MED-systemet er fuldt af tillidsvalgte, der spejder efter mere strategisk indflydelse og som er klar til samarbejde med ledelsen. 400 af dem mødtes på FTF’s, OAO’s og FOA’s MED-konference i sidste uge. De vendte hjem med konkrete værktøjer til at bruge i hverdagen.

Lavt privat forbrug svækker EU-vækstpakke

Højst usikkert, om EU’s store investeringsplan vil lokke private investorer til i det forventede omfang. Derudover betyder arbejdsløshed og krise, at virksomheder reelt mangler et marked. EU-landene har brug for offentlige investeringer, men har også brug for at borgerne har tillid til økonomien gennem ordentlige lønninger og sikre job, mener FTF.

Høringssvar over ændring af lovgivning om faglig supplering

FTF har modtaget ændringsforslag til universitetsloven m.fl. love som indeholder en overgangsordning for afskaffelse af faglig supplering forud for optagelse på kandidatuddannelser. Overgangsordningen indeholder et betydeligt element af usikkerhed om, hvordan den vil blive anvendt i forhold til professionsbachelorer, og det er nødvendigt at præcisere anvendelsen yderligere.

FTF-høringssvar: Socialt taxameter på ungdomsuddannelserne

FTF bifalder ambitionen om at reducere den sociale ulighed i uddannelserne. Med forslaget omfordeles midler til et tiltrængt kvalitetsløft på erhvervsuddannelserne. Den foreslåede lovændring medfører ingen krav om en specifik anvendelse af de tildelte midler. Derfor peger FTF på, at der er behov for et overordnet pejlemærke for anvendelsen af midlerne, og foreslår 3 konkrete målsætninger for effekterne af det sociale taxameter.

Undersøgelse af FTF’ernes arbejde med ny viden i praksis

Ny viden er en forudsætning for, at arbejdsprocesser og produkter mv. til stadighed er af høj faglig kvalitet. Det stiller krav om kritiske og reflekterende ledere og medarbejdere, som kan opsøge ny viden og tage den i brug. FTF har derfor i foråret 2014 gennemført en undersøgelse af, hvordan ledere og medarbejdere arbejder med ny viden. I alt 1.324 personer har gennemført undersøgelsen.

Kvalitetsudvalget sætter høje mål, men rammer ikke plet

Kvalitetsudvalget sætter et vigtigt fokus på at fremme kvalitet og relevans i undervisningen på de videregående uddannelser, men vælger igen at gå uden om de erhvervs- og professionsrettede videregående uddannelser. Netop erfaringerne herfra med at udvikle et godt samspil mellem uddannelse og arbejdsmarked kunne være brugt til at opstille mere præcise anbefalinger om uddannelsernes kvalitet og relevans.